Konsertteja Oulun tuomiokirkossa syksyllä 2022

Oulun tuomiokirkon syyskonserttisarjassa kuullaan monipuolisia musiikkiesityksiä läpi syksyn aina jouluun saakka. Konserttien lisäksi ohjelmassa on myös yhteislaulua ja Kakskaks keskustelu- ja musiikki-iltoja, jotka tarjoavat tyypillistä konserttia enemmän vuorovaikutteista sisältöä sekä keskustelua ajankohtai.sista aiheista. Musiikkitarjontaan voi tutustua tarkemmin osoitteessa oulunseurakunnat.fi/tapahtumat.

Tuomiokirkon oven yksityiskohtia

Syksyn konserttikauden avaa Katso ihmistä – lauluja ja puhetta ihmiseltä ihmiselle -musiikki- ja keskustelutapahtuma torstaina 22.9. klo 18. Tilaisuus on osa diakoniavuoden tapahtumia ja aiheesta ovat keskustelemassa sosiaalipolitiikan professori Heikki Hiilamo, Oulun tuomiokapitulista diakonian hiippakuntasihteeri Mirva Kuikka ja Oulun tuomiokirkkoseurakunnasta diakonian tiimivastaava Heidi Karvonen. Haastattelijana toimii järjestöpäällikkö Raija Pyykkö. Parrasvaloihin nousevat ajankohtaiset yhteiskunnalliset kysymykset ja haasteet ihmisten elämässä sekä kirkon rooli ihmisten arjessa.  Illan musiikista vastaavat Johanna ja Mikko Iivanainen ja se on valittu tukemaan keskustelun teemaa. Maksuton tilaisuus livestriimataan virtuaalikirkko.fi sivujen kautta.

Sunnuntaina 9.10. Oulun tuomiokirkossa kuullaan Bachin J. S. Bachin H-molli messu (BWV 232) kello 19. Mukana ovat Oulun hiippakunnan oratoriokuoro ja Oulunsalo ensemble sekä Raimo Paaso musiikinjohtajana. Solisteina kuullaan Virve Karen, Taru Pisto, Minna Raassina, Niall Chorell ja Jaakko Kortekangas. Käsiohjelma maksaa 20 euroa. Konsertin tuottavat Oulun hiippakunta, Oulun seurakuntayhtymä, Oulun tuomiokirkkoseurakunta ja Haapajärven seurakunta.

Lauantaina 22.10. kello 20 vietetään syksyn toista Kakskaks-iltaa aiheella "Kirkko on olemassa siksi, että täällä kuollaan". Aiheesta ovat keskustelemassa emeritustuomiorovasti Matti Pikkarainen, vs. kirkkoherra Erja Oikarinen ja seurakuntapastori Lauri Holma. Keskustelua johdattelee Lauri-Kalle Kallunki. Keskusteluteemoina ovat "kirkon olemus ja tehtävä, kirkon suhtautuminen elämään ja kuolemaan sekä raamatun syvä ja ajaton sanoma. Teemaan sopivasta musiikista vastaavat kanttori Henna-Mari Sivula, Lauri Holma ja kanttori Lauri-Kalle Kallunki.  Tilaisuus on seurattavissa myös osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi. Tilaisuus on maksuton.

Upea klassikkoteos Mozartin Requiem (KV 626) soi pyhäinpäivänä 5.11. tuomiokirkossa kello 20. Konsertin musiikista vastaavat Oulun tuomiokirkon kamarikuoro ja Katedraalikuoro. Solisteina toimivat Johanna Isokoski (sopraano), Tarja Sakko (altto), Péter Marosvári (tenori) ja Tomi Punkeri (basso). Konserttiorkesterina toimii Oulunsalo Ensemble; konserttimestarina Sinikka Ala-Leppilampi ja urkurina Raakel Pöyhtäri. Musiikkia johtaa Lauri-Kalle Kallunki. Ohjelmaan sisältyy myös Miikka Lehtoahon sävellys virren 632 "Nyt ylös sieluni" pohjalta. Käsiohjelmamaksu on 15 euroa. Konsertti on osa Oulun seurakuntien kirkkomusiikkiviikkoa ja se on seurattavissa myös osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi.

Sunnuntaina 6.11. kello 18 kuullaan Lauri Nurkkalan sävellyskonsertti, joka on myös osa Oulun seurakuntien kirkkomusiikkiviikkoa. Ohjelma on eräänlainen läpileikkaus Lauri Nurkkalan sävellystuotantoon. Konsertissa kuullaan muun muassa kantaesitys Goethen tekstiin tehdystä laulusarjasta, sekä niin ikään uudempaa sävellystuotantoa edustava, Koskenniemen tekstiin tehty teos Komeetta. Mukana Cantio Laudis ja Caudiate- kuorot, Leponiemen kapelli sekä urkuri Elias Niemelä. Musiikinjohtajana toimii Olli Heikkilä.

Marraskuun 19. päivänä kello 20 tuomiokirkossa vietetään ”Maailman kautta kuljemme laulain” yhteislaulutilaisuus. Tapahtuman juontaa Henna-Mari Sivula ja yhteislauluillan säestyksestä vastaa kanttori Lauri-Kalle Kallunki. Tapahtuma on järjestyksessään 17. Kakskaks -tilaisuus sisältäen sekä keskustelua että lauluja elämän taitekohdista.

Oulun tuomiokirkon kamarikuoro ja solistit esiintyvät Adventtikonsertissa maanantaina 12.12. klo 19. Konsertissa kuullaan muun muassa J. S. Bachin adventtikantaatin Nun komm, der Heiden Heiland (BWV 61). Tenorisolistina Péter Marosvári. Soitinyhtyeen konserttimestarina Sinikka Ala-Leppilampi ja musiikinjohtajana Lauri-Kalle Kallunki.

Rakkaimpia joululauluja kuoron, solistin ja urkujen tulkitsemana kuullaan tuomiokirkon joulukonsertissa perjantaina 16.12. kello 19 alkaen. Mukana ovat Oulun Tuomiokirkon Katedraalikuoro, sopraano ja musiikinjohtaja Henna-Mari Sivula, urkuri Elias Niemelä sekä kuoronjohtajana Jaakko Tyni. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Lauantaina 17.12. kello 17.30 jouluteema jatkuu Jouluisella urkukonsertilla kello 17.30. Urkurina toimii Péter Marosvári.

Tänä vuonna jo perinteeksi muodostunut Valo välkkyvi talvitiellä -joulukonsertti järjestetään torstaina 22.12. Illan aikana kuullaan kaksi monipuolisesta joulumusiikista koostuvaa konserttia; kello 18.00 ja 20.30, joista jälkimmäinen on seurattavissa myös osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi. Laulusolisteina esiintyvät sopraano Henna-Mari Sivula ja baritoni Lauri-Kalle Kallunki. Pianistina nähdään Kaisa Pulkkanen ja uruissa Elias Niemelä. Soitinyhtyeen viulistina ja konserttimestarina toimii Mikko Sorri, alttoviulussa Silja Lassila, Anna-Briitta Karjalainen, Aino Liikanen ja Visa Smolander. Sellistinä toimii Juhana Ritakorpi ja kontrabassossa kuullaan Juha Nääppä. Valo välkkyvi talvitiellä -joulukonsertti päättää samalla syyskauden Kakskaks-konserttisarjan. Molempiin konsertteihin on vapaa pääsy.

Lisätietoa: Oulun tuomiokirkkoseurakunnan kanttori Lauri-Kalle Kallunki, p. 040-845 7309, lauri-kalle.kallunki@evl.fi

Thu Sep 22 16:09:00 EEST 2022