Diakonian juhlavuoden Kakskaks keskustelu- ja musiikkitilaisuus tuomiokirkossa 22.9.

Oulun tuomiokirkkoseurakunta juhlistaa Diakonian juhlavuotta ”Katso ihmistä – lauluja ja puhetta ihmiseltä ihmiselle” -keskustelu- ja musiikkitilaisuudella torstaina 22.9. kello 18–19.30. Keskustelemassa ovat sosiaalipolitiikan professori Heikki Hiilamo, Oulun tuomiokapitulin diakonian hiippakuntasihteeri Mirva Kuikka ja Oulun tuomiokirkkoseurakunnan diakonian tiimivastaava Heidi Karvonen. Haastattelijana toimii järjestöpäällikkö ja terveystieteiden tohtori Raija Pyykkö.

Kuvassa Heikki Hiilamo

KaksKaks keskustelu- ja musiikkitilaisuudessa kuullaan sosiaalipolitiikan professori Heikki Hiilamon näkemyksiä yhteiskunnallisista kysymyksistä ja haasteista ihmisten elämässä sekä pohditaan kirkon roolia ihmisten arjessa. Kuvaaja Wilma Hurskainen

Pitkän diakoniatyön kokemuksen omaavan Raija Pyykön johdolla johdollaan pohditaan keskusteluillan aikana nykytodellisuutta ja kysytään, mikä maailman tilanne on nyt. Mitä haasteita ja vaikeuksia aika asettaa ihmisille ja yhteiskunnalle? Mikä on kirkon rooli tulevaisuuden suunnittelussa?

”Diakoniatyö on ruohonjuurityötä, ja toiveemme on, että työmme tulisi rohkeammin esille. Kakskaks-illan paneelikeskustelu on yksi kanava sen ulostuloon”, kertoo Oulun tuomiokirkkoseurakunnan diakonian tiimivastaava Heidi Karvonen.

”Diakoniatyöntekijät näkevät päivittäin millaisia haasteita ihmiset kohtaavat elämässään ja työskentelevät haavoittuvimmassa elämäntilanteessa olevien kanssa. Diakoniatyöntekijöiden on tärkeää näkyä julkisuudessa ja myös yhteiskunnan suunnitteluelimissä, jotta viesti ruohonjuuritasolta saavuttaisi päättävät tahot. Haluaisimme ajatella, että sanallamme on painoarvoa.”, jatkaa Karvonen.

Valtiotieteiden ja filosofian tohtori sekä tietokirjailija Heikki Hiilamon tutkimusalueita ovat olleet sosiaalipolitiikan alalla muun muassa perhepolitiikka ja köyhyys sekä pohjoismainen hyvinvointivaltio. Hiilamo on saanut kulttuurirahaston palkinnon pahoinvoinnin tutkimisesta ja hyvinvoinnin puolustamisesta. Hän on aiemmin toiminut muun muassa diakonia- ja yhteiskuntatyön johtajana kirkkohallituksessa. Aitiopaikalla istuva Hiilamo keskustelee illan aikana, miten hyvinvointivaltio näyttäytyy hänen näkökulmastaan ja mitä tutkimus asiasta kertoo.

”Halusimme järjestää isomman tapahtuman, johon toivoimme puhujaksi diakoniatyön asiakaskunnan tuntevan ihmisen. Heikki Hiilamolla on pitkä työura taustallaan, ja hän on tutkinut pohjoismaista hyvinvointia. Kun Oulun tuomiokirkon kanttori Lauri-Kalle Kallunki tarjosi mahdollisuutta järjestää tilaisuus Kakskaks-tapahtumana, tartuimme tähän ilolla”, Heidi Karvonen kertoo.

Oulun tuomiokapitulin diakonian hiippakuntasihteeri Mirva Kuikka valittiin vuoden diakoniatyöntekijäksi vuonna 2020. Hän toivoo enemmän puhetta diakoniasta, jotta työn merkitys tulee näkyväksi. Kuikka toimii pohjoisen Suomen näköalapaikalla alueella, joka pitää sisällään monenlaisia ihmisiä ja ongelmia. Kuikka on mukana keskustelemassa muun muassa kirkon haasteista ja ihmisten pahoinvoinnista.

Illan musiikista vastaavat Johanna ja Mikko Iivanainen ja musiikki on valittu tukemaan keskustelun aiheita.

Kakskaks konsertti- ja keskustelusarja

Oulun tuomiokirkossa jo vuonna 2021 alkanut konsertti- ja keskustelusarja Kakskaks tarjoaa musiikkia, puheenvuoroja sekä vuorovaikutteista sisältöä eri aiheiden ympärillä. Syyskuun 22. päivä kuultavan paneelikeskustelutilaisuuden ”Katso ihmistä – laulua ja puhetta ihmiseltä ihmiselle” järjestää Oulun tuomiokirkkoseurakunnan musiikki- ja diakoniatyö, ja se on osa Diakonian juhlavuoden tapahtumia. Tapahtuma on maksuton ja se livestriimataan virtuaalikirkko.fi sivujen kautta.

Lisätietoja: Heidi Karvonen, Oulun tuomiokirkkoseurakunnan diakonian tiimivastaava heidi.karvonen@evl.fi, p. 040 574 7091

Mon Sep 12 12:05:28 EEST 2022