Diakonia 150 vuotta – juhlavuoden tapahtumapäivä D-day 1.9. Rotuaarilla

Oulun seurakunnat juhlistavat diakonian viran päivää Oulun Rotuaarilla 1.9. kello 11–14 ohjelman merkeissä.

Kirkon diakonia juhlavuosi 2022 logo

Syyskuun ensimmäisenä päivänä tulee kuluneeksi 150 vuotta siitä, kun Suomessa vihittiin virkaan ensimmäinen diakonissa, Matilda Hoffman. Tämän kunniaksi kirkon diakonia viettää valtakunnallista diakonian juhlavuotta kuluvana vuonna. Keskiössä ovat erityisesti diakonian vihkimysvirka, ammatillinen diakoniatyö sekä diakonian toimijat.

Oulun seurakunnat juhlistavat D-day:tä eli diakonian viran päivää Oulun Rotuaarilla 1.9. kello 11–14. Ohjelmassa on muun muassa yhteislaulua, musiikkia sekä runoesityksiä ja runokilpailun voittajan julistaminen. Puhumassa ovat piispa Jukka Keskitalo, seurakuntayhtymäjohtaja Pekka Asikainen sekä vuoden diakoniatyöntekijä Mirva Kuikka

Oulun seurakuntien diakoniatyöntekijät kutsuvat kaikki mukaan tapahtumaan tapaamaan työntekijöitä ja juttelemaan heidän kanssaan. Erotat diakoniatyöntekijät vihreästä paidasta tai diakonissan juhlapuvusta. Koko tapahtuman ajan on tarjolla ilmainen hernekeittolounas ja munkkikahvit.

D-day ohjelma

11.00 Tervetuloa, Yhteislaulu ”Soi kunniaksi Luojan” ja urkumusiikkia Elias Niemelä
11.20 Tilaisuuden avaus: Piispa Jukka Keskitalo
11.40 Anna Puranen ja koskettimet
12.00 Tauko
12.20 Runokilpailun voittajan julkistaminen
Voittava runo, runon lausuja Hannu Tarvas
Juhlavuoden kunniamerkin luovutus
12.40 Juhlapuhe: hiippakuntasihteeri Mirva Kuikka, vuoden 2020 diakoniatyöntekijä
13.00 Juhlavuoden laulu, Tommi Hekkala, myös yhteislauluna
13.15 Runon lausuntaa, Hilkka Patja
13.30 Urkumusiikkia
13.50 Tilaisuuden päätös: Yhtymän johtaja Pekka Asikainen

Diakonia tukee haavoittuvassa tilanteessa olevia

Seurakuntien diakoniatyö on vahva osallisuuden mahdollistaja ja vapaaehtoistoiminnan organisoija. Diakoninen kirkko innostaa ja varustaa seurakuntia ja niiden jäseniä toteuttamaan lähimmäisenrakkautta ja edistämään ihmisarvoista elämää.

”Diakoniatyöntekijä on kuin kirkon sosiaalityöntekijä. Diakonia työhön kuuluu monia eri toimintoja, ja me edesautamme ihmisarvoisen elämän edistämistä. Myös jokainen ihminen voi omalla toiminnallaan toteuttaa diakoniaa arjessaan”, kertoo Oulun tuomiokirkkoseurakunnan päihde- ja kriminaalityön diakoniatyöntekijä Kaisa Jaakkola

Oulun diakoniatyöntekijälle saa helposti ja nopeasti ajan. Kaikki diakoniatyöntekijöiden palvelut ovat maksuttomia ja luottamuksellisia eikä asiakkailta vaadita kirkon jäsenyyttä.

Lisätietoa: Diakoniatyöntekijä Kaisa Jaakkola, kaisa.jaakkola@evl.fi p. 040 730 4117

Wed Aug 24 13:19:45 EEST 2022