Seurakuntien päättäjiksi kaivataan eri-ikäisiä ja eri tavoin ajattelevia oululaisia

Ehdokasasettelu evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntavaaleihin on käynnissä. Ehdokkaaksi voi asettua 15. syyskuuta mennessä.

Kaksi lasta pelaa salibandya liikuntasalissa.

Luottamushenkilö voi vaikuttaa siihen, millaista toimintaa oma seurakunta tarjoaa. Arkistokuva Hintan perhekerhosta vuodelta 2018.

Marraskuun 20. päivä käytävissä vaaleissa valitaan päättäjät Oulun seitsemään paikalliseen seurakuntaneuvostoon sekä Oulun seurakuntayhtymän yhteiseen kirkkovaltuustoon.

Tulevat luottamushenkilöt päättävät esimerkiksi siitä, mihin seurakuntien rahoja käytetään, mitkä ovat seurakuntien työn ja toiminnan painopisteet ja keitä seurakunnat palkkaavat työntekijöikseen.

– Toivomme, että saisimme mahdollisimman paljon ehdokkaita. Erityisesti iloitsisimme nuorista ehdokkaista, mutta ihmisillä on iästä riippumatta paljon annettavaa seurakuntien toimintaan. Mielenkiintoiset ehdokkaat tekevät mielenkiintoisen vaalin, yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja Petri Satomaa sanoo.

Tähän mennessä on perustettu viisi valitsijayhdistystä

Marraskuun 20. päivä käytäviin vaaleihin on tähän mennessä Oulussa ilmoittautunut viisi ehdokkaita asettavaa valitsijayhdistystä: Elävä seurakunta – Lähellä ihmistä (ESLI), Katse, Kristillisten perusarvojen puolesta, TS – Toimivat seurakuntalaiset ja Verso.

Valitsijayhdistyksiä voi perustaa 15. syyskuuta saakka.

– Sopivan ehdokaslistan valitseminen on tärkeää, koska samalta listalta valituksi tulleet muodostavat yhteisen valtuustoryhmän, Petri Satomaa muistuttaa.

Nelivuotinen vaalikausi käynnistyy vuoden 2023 alussa.

Lisätietoa vaaleista ja luottamushenkilön tehtävistä saa esimerkiksi Kirkkohallituksen järjestämistä, kaikille avoimista teams-tapaamisista. Vaaleista ja vaikuttamisesta saa tietoa myös Oulun seurakuntien julkaisemasta videosta ja vaalisivuilta.

Fakta:
•    Ehdokkaaksi voi asettua konfirmoitu kirkon jäsen, joka täyttää 18 vuotta viimeistään vaalipäivänä eli 20.11.2022
•    on seurakunnan jäsen viimeistään 15.9.2022
•    antaa kirjallisen suostumuksen ehdokkaaksi asettumisesta.

Tärkeät päivämäärät
•    15.9. ehdokasasettelu päättyy