Oulujoen elojuhlia vietetään ympäristöteemalla

Oulujoen seurakunnan elojuhlia vietetään sunnuntaina 21.8. kello 10 alkaen ympäristöteemalla. Elojuhlat koostuu messusta Oulujoen kirkossa ja pihajuhlasta kirkkoa ympäröivässä kirkkopuistikossa. Oulujoen seurakunnassa on vietetty elojuhlia jo vuodesta 1979 lähtien.

Oulujoen kirkon kattoa ja risti

Kuva: Sanna Krook.

Pihajuhlassa Oulun seurakuntayhtymän puutarhuri Outi Soukainen kertoo kirkon ympäristötyöstä ja siitä, miten seurakuntalaiset voivat olla ympäristötyössä mukana.

Oulun seurakunnat ovat sitoutuneet vuosiksi 2019-2023 ympäristöohjelmaan, joka kattaa seurakuntien toiminnan kaikki osa-alueet säännöllisestä viikkotoiminnasta ja taloudesta aina kiinteistöihin ja liikenteeseen saakka. Tavoitteena on tehdä työtä kirkon ilmastostrategian ”Hiilineutraali kirkko 2030” toteuttamiseksi.

”Seurakuntien ympäristötyö nousee kirkolle annetusta tehtävästä viljellä ja varjella luomakuntaa. Tämä on paitsi velvollisuus, myös iloinen oikeus ja koskee jokaista sukupolvea. Jokainen ympäristöteko ulottuu läheltä kauas. Paikallinen tulee osaksi maailmanlaajaa. Ympäristötyö on myös syvää yhteyden vaalimista: ihminen ja luonto ovat samaa luomakuntaa”, kuvailee Oulujoen seurakunnan kirkkoherra Ilkka Mäkinen.

Elojuhlien jumalanpalveluksessa saarnaa rovasti Lauri Haapala, joka on pitkän uransa aikana palvellut Etiopiassa lähetystyöntekijänä, lähetystyön hiippakuntasihteerinä ja Paavolassa pappina. Hän tuo puheissaan esimerkkejä kristillisten yhteisöjen ponnisteluista ihmisarvoisen elämän hyväksi. Oulujoen seurakunnan Valakia-kuoro palvelee messussa ja lapsikuoro esiintyy pihajuhlassa.

Elojuhlilla tarjotaan kasvisosekeittoa soppatykistä ja sotilaskotisisarten munkkikahvit. Lapsille on kirkkopuistikossa omaa ohjelmaa.

Wed Aug 10 11:56:00 EEST 2022