Taiteiden yössä kuullaan renessanssimusiikkia sekä urkujen ja rumpujen yhdistelmää

Oulun seurakunnat tarjoavat Taiteiden yön iltaan 18.8. monipuolista musiikkia. Karjasillan kirkossa on kello 19 renessanssimusiikin konsertti ja tuomiokirkossa kello 21 urku- ja rumpumusiikkia yhdistävän Drumorg-duon konsertti. Haukiputaan seurakuntakeskuksessa on Kesäillan sävelhartaus kello 20.

Renessanssimusiikin konsertin esiintyjät Kari Suvilehto ja Sirpa Kurra.

Karjasillan kirkossa kello 19 alkavassa renessanssimusiikin konsertissa esiintyvät Kari Suvilehto ja Sirpa Kurra. Kuva: Katriina Somppi.

When to her lute Corinna sings -renessanssimusiikin konsertissa esiintyvät Sirpa Kurra (laulu, nokkahuilu) ja Kari Suvilehto (renessanssiluuttu). Ohjelmassa on 1500- ja 1600-luvun sävelmiä kehtolauluista tanssisävellyksiin ja kansanlauluihin.

Esiintyjät kertovat palaavansa renessanssimusiikin pariin aina uudelleen sen kauneuden, levollisuuden ja ajattomuuden ansiosta. ”Ohjelmamme soitinmusiikkiteoksissa voi kuulla mietiskelevyyden lisäksi vanhoihin tansseihin pohjautuvia eloisia ja viehättäviä elementtejä. Konserttimme laulut taas edustavat herkkää renessanssin englantilaista melankoliaa. Melodialinjat seuraavat upeasti runon rytmiä ja tekstin eri sävyjä”, Sirpa Kurra kuvailee.

Konsertin järjestävät yhteistyössä Oulun vanha musiikki ry ja Karjasillan seurakunta. Ovelta voi ostaa 10 euroa maksavan vapaaehtoisen käsiohjelman, jonka tuotto menee Kirkon Ulkomaanavun välityksellä Ukrainan humanitääriseen apuun. Konsertti alkaa Karjasillan kirkossa kello 19.

Elokuvamusiikin teemoista Vivaldiin

Tuomiokirkossa kello 21 alkavassa konsertissa esiintyy duo Drumorg, jossa soittavat oululaiset Elias Niemelä (urut) ja Suvi Buckman (rummut). Drumorg on kansainvälisessäkin mittakaavassa harvinaislaatuinen duo, joka yhdistää kirkkourut ja rummut toimivaksi kokonaisuudeksi.

Drumorgin ohjelmistossa on monien eri tyylilajien tunnetuimpia teoksia. Tuomiokirkon konsertissa kuullaan muun muassa tunnettuja orkesterimarsseja, elokuva- ja pelimusiikin teemoja sekä Antonio Vivaldin Vuodenaikoja.

Konserttiin on vapaa pääsy.

Tue Aug 09 08:15:00 EEST 2022