Menovinkkejä viikolle 33

Taiteiden yö täyttyy barokkimusiikista.
Kvartetti_M.jpg

Taiteiden yössä torstaina 18.8. kuullaan barokkimusiikkia Karjasillan kirkossa (Nokelantie 39). Konsertti alkaa kello 19, ja siinä esiintyvät Tiina Nikander-Koivukangas (huilu ja traverso), Silja Lassila (viulu), Kari Suvilehto (vihuela ja arkkiluuttu) ja Marko Jouste (barokkikitara). Ohjelmassa on muun muassa Johann Sebastian Bachin, Georg Händelin ja Arcangelo Corellin musiikkia. Konserttiin on vapaa pääsy, ohjelmamaksu on viisi euroa.

Kaikki konsertissa esiintyvät muusikot ovat kokeneita barokkimusiikin taitajia. Tiina Nikander-Koivukangas on toiminut orkesterimuusikkona Turkissa ja opettajana useissa eri oppilaitoksissa. Myös muusikko ja musiikintutkija Marko Jouste on esiintynyt Suomen lisäksi muun muassa Italiassa ja Ranskassa.

Oululaissyntyinen viulisti Silja Lassila on suorittanut viuludiplominsa konservatoriossa Pietarissa. Vihuelaa ja arkkiluuttua soittava Kari Suvilehto taas on Kempeleen kansalaisopiston musiikinopettaja, joka on rakentanut konsertissa kuultavan vihuelan itse.

Oulun ev.-lut. seurakuntien menovinkit 15.8.–21.8.2016

Opastettu kirkkokierros maanantaina 15.8. klo 18–18.30 Oulun tuomiokirkossa (Kirkkokatu 3a).  Oulun tuomiokirkon kesäoppaat esittelevät kierroksella tuomiokirkkoa ja sen historiaa.

Opastettu kävelykierros maanantaina 15.8. klo 18–20 Intiön hautausmaalla (Kajaanintie 1). Lähtö kierrokselle tapahtuu hautausmaan pääportilta hautajaishuoneiston edestä. Varustautuminen sään mukaisella pukeutumisella ja hyvillä jalkineilla.  Hautausmaakierroksia järjestetään maanantaisin klo 18–20 22.8. asti, ja niiden teema vaihtuu viikoittain. Maanantaina 15.8. teema on Leipää ja sirkushuveja & Sodan ja rauhan sankareita.  Kierrokset ovat ilmaisia eivätkä vaadi ennakkoilmoittautumista.

Nuorten Tuu tsekkaan -tapahtuma keskiviikkona 17.8. klo 18–20 Keskustan seurakuntatalossa (Isokatu 17). Syksyn nuorten toiminta käynnistyy.  Mahdollisuus ilmoittautua myös isos- ja kerhonohjaajatoimintaan. Pientä evästä ja arvontaa.

Kastesukkien neulomista keskiviikkona 17.8. kello 18–20 Maikkulan kappelissa (Kangaskontiontie 9). Maikkulan alueen kastettaville neulotaan vapaaehtoistyönä kastesukkia, jotka lahjoitetaan vauvalle kastejuhlassa. Ota mukaan omat 2½ kokoiset sukkapuikot, langat tulevat seurakunnan puolesta.

Nuotioilta keskiviikkona 17.8. klo 18.00 uimarannalla SF-Caravan Rantasarka -alueen takana. Kesäisinä keskiviikkoina Haukiputaalla järjestetään nuotioiltoja, joiden tarkoitus on kokoontua yhteen viettämään kesäiltaa laulun, kahvittelun ja hiljentymisen merkeissä. Mukana on seurakunnan työtekijöitä sekä kanttori johtamassa laulua. Varustautua kannattaa sään mukaisesti ja mukaan voi ottaa oman retkijakkaran. Auton voi jättää Mustakarintien päähän satama-alueen parkkipaikalle. Parkkipaikalta opasteet nuotioiltaan uimarannalle.

Kesäkahvila Kahvimylly torstaina 18.8. klo 13–14.30 Myllyojan seurakuntatalolla (Koivumaantie 2). Tarjolla kahvia, teetä ja pientä purtavaa huokealla hinnalla. Kahvilasta voi myös ostaa muun muassa käsitöitä.

Kesäillan sävelhartaus torstaina 18.8. klo 20–21 Haukiputaan seurakuntakeskuksessa (Kirkkotie 10). Esiintymässä naiskuoro D’amen, jota johtaa Tommi Hekkala. Konsertissa kuullaan muun muassa suomalaisia kansanlauluja ja hengellisiä lauluja. Vapaa pääsy, ohjelma 5 €.

D’amen on perustettu vuonna 1978 Tuiran seurakunnan kuoroksi. Tommi Hekkala on johtanut kuoroa vuodesta 2009.  Kuoro on tehnyt lukuisia esiintymismatkoja eri puolille Eurooppaa, viimeisimpänä Saksaan ja Viroon.

Kesäillan musiikkia torstaina 18.8. klo 20–21 Ylikiimingin kirkossa (Kirkkomäki).  Esiintymässä Juhana Ritakorpi (sello).

Taiteiden yön konsertti torstaina 18.8. klo 21.00 Oulun tuomiokirkossa (Kirkkokatu 3a). Esiintymässä vaskikvartetti Owla ja Péter Marosvári. Vapaa pääsy, ohjelma 7 €.

Pienoismallikerho sunnuntaina 21.8. klo 15–17  Heinätorin seurakuntatalolla (Aleksanterinkatu 71). Kerho on tarkoitettu kaiken ikäisille pienoismallien ja figuurien rakentajille. Kerhossa voi opiskella rakentelua ja tutustua pienoismallien esikuvien historiaan.

Julkaistu 11.8.2016
Kuva: Angelika Nikander