Opastetut kierrokset Vanhaan pappilaan alkavat – tarjolla silmänruokaa ja sukellus menneisyyteen

Opastetut kierrokset Oulun seurakuntien omistamaan Vanhaan pappilaan käynnistyvät 20. heinäkuuta. Historialliseen rakennukseen voi tutustua neljänä keskiviikkona.

Vanhan pappilan juhlahuoneisto, kuvan keskellä valkoinen pöytäryhmä.

Tunnin kestävän kierroksen aikana käydään läpi vuonna 1827 valmistuneen pappilan historiaa ja siinä vietettyä elämää.

Arkkitehti Carl Ludvig Engelin suunnittelemaa rakennusta on remontoitu useaan otteeseen, mutta sen sisätilat ovat lähes alkuperäisessä asussaan. Rakennuksessa on useita juhlahuoneita ja saleja. Kierroksella on mahdollista nähdä myös pappilan juhlahuoneiston arvokkaita taideteoksia.

– Kierros on monipuolinen, sillä sen aikana saadaan katsaus paitsi arvokkaaseen rakennukseen, myös siellä asuneiden ja työskennelleiden ihmisten elämäntapaan, kertoo opas Anni Toivanen Oulun tuomiokirkkoseurakunnasta.

Vanha pappila toimi tuomiorovastin asuinpaikkana vuoteen 1971 saakka. Nykyisin se on seurakunnan kokoontumistila ja perhejuhlien pitopaikka.

Vanhan pappilan opastetut kierrokset ovat keskiviikkoisin 20.7., 27.7., 3.8. ja 10.8. klo 17–18 osoitteessa Asemakatu 6.

Kuva: Kirkon kuvapankki / Sanna Krook

2022-07-18 08:38:47.0