Turkansaaren kirkon jumalanpalvelukset huokuvat kesätunnelmaa

Oulujoen seurakunta järjestää jumalanpalveluksia Turkansaaren ulkomuseon kirkossa kesän ajan. Messut pidetään sunnuntaisin klo 12.

Turkansaaren kirkko sisältä. Vanha, tummasävyinen puukirkko, etualalla penkkejä, kuva alttarin suuntaan.

Tunnelmallinen Turkansaaren kirkko. Kuva: Sanna Krook.

Vuonna 1694 rakennettu Turkansaaren kirkko on Suomen vanhimpia puukirkkoja. Muun muassa kirkon takaseinän hirsissä näkyy lähialueen asukkaiden tekemiä kaiverruksia 1600- ja 1700-luvuilta.

– Turkansaaressa on ihan omanlaisensa ympäristö ja tunnelma. Kirkossa on vanha urkuharmooni, jolla messun virret säestetään. Tällaisella harmoonilla pääsee soittamaan harvoin, Oulujoen seurakunnan kanttori Sanna Leppäniemi kertoo.

Messuissa lauletaan usein suvivirsi, joka yhdessä vanhan kirkon kanssa luo kesäisen tunnelman.

– Kanttorina koen, että kesä alkaa silloin, kun Turkansaaren messut käynnistyvät.

Messun jälkeen on mahdollisuus osallistua kirkkokahveille vanhassa pirtissä pientä maksua vastaan.

Turkansaaren kirkon jumalanpalvelukset pidetään 28.8. asti joka sunnuntai klo 12. Jumalanpalvelusten lisäksi kirkkoon pääsee tutustumaan myös museon aukioloaikoina. Turkansaaren museoLinkki avautuu uudessa välilehdessä on avoinna 28.8.2022 asti ti–su klo 11–17 osoitteessa Turkansaarentie 165, Oulu.

Thu Jul 14 09:33:00 EEST 2022