Pikku-Sofian kirkon ja Cafe Kryptan kesätoiminta 2022

Tuomiokirkon kaunis piha on vierailun arvoinen kohde, joka tarjoaa tekemistä koko kesän ajan.

Kirkonrotat Pikku-Sofian kirkon edessä

Kirkonrotat leikittävät lapsia Pikku-Sofian kirkossa ja kirkkotarhassa elokuun alkuun asti.

Oulun tuomiokirkon kirkkotarhassa sijaitseva lasten oma kirkko, Pikku-Sofian kirkko, on pienoismalli Oulun ensimmäisestä kirkosta, joka sijaitsi samaisella tontilla jo 1500-luvun lopussa. Alkuperäisestä kirkosta on löytynyt yksi luonnostelmakuva, jonka pohjalta tuomiokirkon pihaan on rakennettu talkoovoimin lasten mittojen mukainen Pikku-Sofian kirkko.

Kalustettu Pikku-Sofian kirkko on lapsiperheiden kohtaamispaikka, jossa lapset voivat käydä leikkimässä tai vaikka vain ihastelemassa seinämaalauksia. Leikkivaihtoehtoja löytyy perinteisistä pihaleikeistä häihin ja ristiäisiin. Kirkosta löytyy lapsille nukkeja, keppihevosia ja keko muita leikkikaluja.

Kesän ajan kirkonrotat leikittävät lapsia sekä pikkukirkossa että kirkkotarhassa maanantaista torstaihin kello 10–17 ja perjantaisin kello 10–15 aina 5. elokuuta saakka. Kirkonrotat ovat oululaisia kesäsetelillä palkattuja nuoria kesätyöntekijöitä.

Kirkonrottien kanssa voi leikkiä muun muassa pihaleikkejä sekä kuunnella heidän lukemiaan kertomuksia. Vekkulit kirkonrotat ovat piilottaneet tuomiokirkon sisälle pikkurotan, jota lapset pääsevät etsimään. Kirkonrotta lukee joka päivä kello 14 Raamatun kertomuksia lapsille ja rottien järjestämää lasten kirkkobingoa pelataan keskiviikkoisin tuomiokirkossa kello 12.30–13.30.

Kesäkahvila Cafe Krypta

Vuosina 1996–1997 tuomiokirkon kellariin rakennettiin krypta, jonka tiloissa sekä kirkkopihalla pilvikirsikkapuiden suojassa toimii kesäaikana kesäkahvila Cafe Krypta.

Kahvilassa on tarjolla edulliseen hintaan kahvia, teetä ja tuoreita leivonnaisia.  Makeat ja suolaiset herkut valmistetaan paikan päällä oman henkilökunnan voimin. Poutaisena kesäpäivänä kahvit voi nauttia kirkkotarhassa pilvikirsikkapuiden varjossa. Kryptassa toimii myös pieni käsityöpuoti, josta voi tehdä ostoksia vaikkapa tuliaisiksi.

Kahvila on avoinna 5.8. asti maanantaista torstaihin kello 10–18 ja perjantaisin kello 10–15.

Lisätiedot: Pikku-Sofian kirkko, lastenohjaaja Tea Hieta, tea.hieta@evl.fi, p. 050 520 7757

Thu Jun 30 12:54:13 EEST 2022