Tuomiokirkon kierros vie aikamatkalle

Oulun tuomiokirkko toimii jälleen tiekirkkona ja on avoinna koko kesän. Opas on paikalla kirkon aukioloaikoina. Tarjolla on myös opastettuja kierroksia maanantaisin ja torstaisin.

Nuori nainen seisoo kirkon ovella, ja pitää kädellä kiinni oven kahvasta.

Petra Uusimaa on yksi Oulun tuomiokirkon kesäoppaista.

Maanantaisin järjestettävillä opastetuilla kierroksilla pääsee kuulemaan tarinoita tuomiokirkosta ja sen yksityiskohdista. Jokainen kesän kolmesta oppaasta tekee kierroksesta omanlaisensa.

Torstaisin järjestetään teemallisia kierroksia, joissa käsitellään tuomiokirkon historiaa Oulun kulttuurihistorian näkökulmasta. Uusina teemakierroksina ovat Ajan kulku ja kirkko sekä Naiset Oulun tuomiokirkossa. Ajan kulku ja kirkko käsittelee 1700- ja 1800-luvulla eläneiden ihmisten kokemushistoriaa. Kierroksella kerrotaan esimerkiksi siitä, millaista piikatytön oli tulla jumalanpalvelukseen. Naiset Oulun tuomiokirkossa käsittelee naisten merkitystä tuomiokirkon historiassa.

Kirkko on täynnä yksityiskohtia

Petra Uusimaa toimii ensimmäistä kesää oppaana Oulun tuomiokirkossa. Tieteiden ja aatteiden historiaa pääaineenaan opiskellut Uusimaa kertoo tuomiokirkossa kävijöille mielellään tarinoita ja yksityiskohtia kirkosta. Tiesitkö esimerkiksi, että lasimaalauksilla on kytkös Raamatun kertomuksiin tai että Messeniuksen muotokuva on Suomen vanhin tunnistettavissa oleva muotokuvamaalaus, ja se on kokenut monia eri vaiheita historiansa aikana?

Petra Uusimaan mielestä on mielenkiintoista, että tyypillisessä empire-tyylin kirkossa näkyy selvästi eri aikakausien vaikutus ja kaikki ei olekaan 1800-luvulta.

– Minusta tuomiokirkon vetonaula on, että tämä on rakennuksena upea, ja täällä on paljon katseltavaa. Esimerkiksi lasimaalaukset ovat erityisen upeat ilta-auringossa.

Aukioloajat ja opastetut kierrokset

Oulun tuomiokirkko on avoinna ja opas paikalla 30.8. asti joka päivä klo 10–20. Opastetut yleiskierrokset kirkossa maanantaisin klo 17–18, ja teemalliset kierrokset torstaisin klo 17–18 seuraavasti:

7.7. Antiikki, varhaiskristillisyys ja kristillinen symboliikka tuomiokirkossa
14.7. Oulun kirkko ja sota