Seurakuntien juhannustapahtumissa mukavaa yhdessäoloa ja historian havinaa

Oulun seurakunnissa vietetään juhannusta tunnelmallisesti juhannusjuhlassa, jumalanpalveluksissa ja kansanlaulukirkossa.

Koskelan seurakuntakodin pihapiiriä.

Koskelan seurakuntakodilla järjestetään juhannusjuhla 24.6. klo 18. Kuva: Petteri Tuulos.

Juhannusaattona 24.6. kello 18-20 järjestetään Koskelan seurakuntakodilla (Koskelantie 86) perinteinen, kaiken ikäisille suunnattu juhannusjuhla.

Ohjelmassa on muun muassa lipunnosto, yhteislaulua, hartaus, kahvittelua, makkaranpaistoa ja lapsille mukavaa tekemistä. Juhlassa ovat mukana Mongoliaan lähdössä olevat lähetystyöntekijät. Juhlan ohjelmallinen osuus tulkataan viittomakielelle.

”Tulossa on iloinen, kesäinen ja monipuolinen tapahtuma, jonne kannattaa tulla koko perheen voimin”, kuvailee Tuiran seurakunnan seurakuntapastori Timo Kosola.

Vapaaehtoisille löytyy tekemistä jo kello 15 alkaen juhlan järjestelytehtävissä. Tapahtuma on maksuton, mutta tarjoiluista on pieni maksu käteisellä. Tuotto ohjataan lähetystyölle.

Perinnejumalanpalvelus ja tapulikahvit

Juhannuspäivänä 25.6. kello 10 on Kiimingin kirkossa perinnejumalanpalvelus, jossa käytetään 1800-luvun lopun kirkkokäsikirjaa sekä vanhoja rukouksia, virsiä ja raamatunkäännöstä.

Juhannuksen perinnejumalanpalvelus on ollut suosittu juhannustapahtuma Kiimingissä jo parinkymmenen vuoden ajan.

”Moni osallistuja kokee, että perinnejumalanpalveluksessa voi tavoittaa lapsuuden ajan jumalanpalvelusmuistoja. Kokemus voi olla erityinen myös siksi, että vanhat tekstit ovat sävyltään erilaisia, väkevämpiä kuin nykyajan tekstit”, kertoo Kiimingin seurakunnan kirkkoherra Pauli Niemelä.

Perinnejumalanpalvelukseen osallistuvat voivat halutessaan pukeutua teeman mukaisesti vanhoihin asuihin. Lopuksi on tarjolla kahvit kirkon tapulissa.

Lisäksi juhannuspäivänä on kello 10 Oulunsalon kirkkopihan laavulla kansanlaulukirkko ja sanajumalanpalvelus Haukiputaan kirkossa. Oulun tuomiokirkossa sekä Tuiran, Kastellin ja Oulujoen kirkoissa on messu kello 10. Turkansaaren ulkomuseon kirkossa on juhannuspäivänä messu kello 12.

Tuomiokirkon ja Kiimingin jumalanpalvelukset välitetään myös virtuaalikirkon kautta ja Kiimingin tapahtuma lisäksi seurakunnan YouTube-kanavalla.

Mon Jun 13 13:38:40 EEST 2022