Leipää ja sirkushuveja vai sodan ja rauhan sankareita? Hautausmaakierroksilla sukelletaan menneeseen sekä oululaisiin elämäntarinoihin

Kohta 20 vuotta suosiota nauttineet hautausmaakierrokset saavat jatkoa myös tänä kesänä Oulujoen hautausmaalla sekä Intiössä Oulun hautausmaalla.

Kuva Intiön hautausmaasta

Suositut hautausmaakierrokset jatkuvat tänä vuonna Oulujoen hautausmaalla sekä Intiössä Oulun hautausmaalla. Kuva: Sanna Krook

Kokeneet oppaat johdattavat vieraat Oulun historiaan ja henkilötarinoihin noin kaksi tuntia kestävän kävelykierroksen aikana. Osallistuminen on täysin maksutonta eikä niille ole ennakkoilmoittautumista. Kierrokset toteutetaan säästä riippumatta. Järjestäjinä toimivat yhteistyössä Oulun ev.lut. seurakunnat, Go Arctic Events ja Oulun seudun oppaat ry.

Hautausmaakierrokset Oulujoella kolmena torstaina

Mikä Oulujoen kirkon kellotapulin sijainnissa on erikoista? Tai miksi saarnastuoli siirrettiin alttarin yläpuolelta alas 1950-luvulla? Miten ennen vapaana virtaava Oulujoki liittyi pappilan puutarhaan? Oulujoen hautausmaakierroksella saat vastauksen muun muassa näihin arvoituksiin.

Oulujoella kohteena on Pohjois-Suomen ainoa puujugend-tyyliä edustava Oulujoen kirkko ja samalla tutustutaan myös Oulujoen pappilaan ja Oulujoen hautausmaahan. Kaksituntisen kierroksen aikana vierailija saa kattavan kuvan alueen ja rakennusten historiasta.

Oulujoella kierroksia järjestetään torstaina 30.6., 14.7. ja 28.7. kello 17.30–18.45. Kierrokset lähtevät kirkon pääparkkipaikalta, osoitteesta Oulujoentie 69.

Intiön hautausmaata kierretään kesämaanantaisin

Rauhallista tunnelmaa kaupungin keskustan kupeessa sykkivä Oulun hautausmaa sijaitsee Intiön kaupunginosassa. Hautausmaa vihittiin käyttöön vuonna 1781 ja se on laajentunut useita kertoja. Hautausmaan pinta-ala on 26,5 hehtaaria ja sinne haudataan vuosittain keskimäärin noin 500 vainajaa.

Kierrosten toteutuksesta vastaavat ammattitaitoiset oppaat, joita on paikalla aina kaksi yhtä aikaa. Parhaimmillaan jopa 100 ihmistä vetävät Oulun hautausmaakierrokset jaetaan kullakin kerralla kahteen eri ryhmään yleisön toiveiden mukaan, joista molemmilla on oma teema kyseiselle päivälle.

Intiön kävelykierrokselle pääsee koko kesän (13.6.-15.8.) maanantaisin kello 18-20. Verkkaisen kävelykierroksen aikana opas esittelee tuttuja ja tuntemattomia suuruuksia merenkulun ja tervakaupan kulta-ajoilta, kirjallisuuden, maalaustaiteen ja musiikin maailmasta sekä yhteiskunnallisen elämän vaikuttajapiireistä. Tapaamispaikkana on Puistopuutarhurin talo, Kajaanintie 1.

Hautausmaakierrosten teemat Oulun hautausmaalla Intiössä:

13.6. Tervaporvareita ja merenkulkijoita / Siveltimellä ja sulkakynällä
20.6. Kaiken takana on nainen! / Tervaporvareita ja merenkulkijoita