Oulujoen Elojuhlaan voi saapua kirkollisella kulkuneuvolla

Perinteistä Elojuhlaa vietetään sunnuntaina 14.8. Oulujoen kirkossa ja pappilan pihapiirissä. Paikan päälle voi tulla kirkkoveneellä.
2015 Oulujoen kirkko kesä_192_M.jpg

Oulujoen kirkossa (Oulujoentie 69) ja Oulujoen pappilan pihapiirissä (Oulujoentie 72) vietetään perinteistä Elojuhlaa sunnuntaina 14.8. Juhla alkaa kello 10 kirkossa pidettävällä messulla ja jatkuu sen jälkeen pappilan pihalla kello 11.30. Elojuhlaan pääsee varsin kirkollisella kulkuneuvolla: toinen kirkkovene lähtee Värtön rannasta ja toinen Nokkalan rannasta, lähtöajat ovat kello 9.

Elojuhlaa, seurakunnan yhteistä kiitosjuhlaa ja syyskauden avausta, on juhlittu vuodesta 1979 lähtien erilaisilla kokoonpanoilla ja teemoilla. Tällä kertaa juhlan järjestelyvastuussa on Ylikiimingin seurakuntapiiri ja teemana on karjalaisuus.

”Siirtolaisuusteema on ajankohtainen jälleen tässä ajassa: maahamme tulee turvapaikanhakijoita, jotka ovat joutuneet jättämään omat kotiseutunsa, viljelysmaansa ja perintöosansa. Voimme samaistua sekä heidän menetykseensä ja kaipaukseensa, kuin myös iloon ja kiitollisuuteen uudesta kodista”, Oulujoen seurakunnan kirkkoherra Satu Saarinen kuvailee.

Juhla alkaa messulla, jossa saarnan pitää rovasti Hannu Pelkonen. Pelkosen juuret ovat Karjalan Kannaksen Räisälän pitäjässä. Liturgina toimii kirkkoherra Satu Saarinen. Messun musiikista vastaavat Oulujoen kirkkokuoro, sekä huilisti Riikka Vuoristo ja viulisti Jenni Suonperä.

Messun jälkeen siirrytään pappilan pihajuhlaan, jossa juhlaesitelmän karjalaisuudesta Oulussa ja Kainuussa pitää FM Helena Lonkila. Lehtori Marjatta Keränen kertoo Evakon tarinan. Musiikkitarjonnasta vastaavat Käköset-kuoro, Ylikiimingin puhaltajat sekä kanteletta soittava Eeva-Kaisa Kohonen. Karjala-seuran kyökkitoimikunta yhdessä Ylikiimingin maatalousnaisten kanssa huolehtii pitopöytään karjalaista syötävää.

Mon Aug 01 13:49:00 EEST 2016