Yhteiskunnalliset keskustelunaiheet kiinnostivat Oulussa

Kirkkopäivien ja Lähetysjuhlien tapahtumaviikonlopun kokonaiskävijämäärä oli arviolta 6 000 kävijää.

Jouni Hemberg, Mari Leppänen ja Pekka Haavisto istuvat keskustelemassa Oulun teatterin suurella näyttämöllä.

Kirkon Ulkomaanavun toiminnanjohtaja Jouni Hemberg, Turun arkkihiippakunnan piispa Mari Leppänen sekä ulkoministeri Pekka Haavisto keskustelivat Ukrainan sodan vaikutuksista.

Oulussa 20.–22.5.2022 pidetyssä #YHDESSÄ2022-tapahtumaviikonlopussa yleisöä kiinnostivat erityisesti yhteiskunnalliseen tilanteeseen ja Euroopassa käytävään sotaan liittyvät keskustelut sekä monipuolinen kulttuuriohjelma. Kirkkopäivien, Lähetysjuhlien ja Oulun seurakuntayhtymän yhteistapahtuman kokonaiskävijämäärä oli arviolta 6000 kävijää.

”KUUNTELEN. YMMÄRRÄN. KUNNIOITAN.” -teeman mukaisesti viikonlopun yli 70 ohjelmanumeron punaisena lankana kulki kunnioittava keskustelukulttuuri murrosten keskellä.

Viikonlopun kärkiaiheeksi nousi Ukrainan sota ja sen aiheuttama epävarmuus Euroopassa ja maailmalla. Aihetta käsiteltiin useissa ohjelmissa poliitikkojen, viranomaisten, kirkon, järjestöjen sekä tavallisten ihmisten näkökulmista.

– Päivitimme ohjelmaa kevään tapahtumien ja vakavien uutisten valossa. Koronapandemia, Ukrainan tilanne sekä Suomen Natoon hakeminen nousivat esiin muun muassa presidentti Tarja Halosen, ulkoministeri Pekka Haaviston, emerituspiispa Eero Huovisen sekä Ulkopoliittisen instituutin johtaja Mika Aaltolan ohjelmaosuuksissa, kertoo tapahtuman koordinoinnista vastannut kehityspäällikkö Jari Kupiainen Kirkkopalveluista.

– Iloitsen siitä, että oululaiset ja lähiseutujen ihmiset ottivat tapahtuman omakseen toteaa tapahtuman koordinaattorina Oulussa toiminut kirkkoherra Petri Satomaa.

– Pitkään jatkuneiden koronarajoitusten jälkeen perheiden päivä sekä Rotuaarin kulttuurilauantai houkuttelivat paikalle runsaasti kaikenikäisiä nauttimaan keväisestä yhdessäolosta. Myös konsertit, kuten Katri Helenan tähdittämä Yhteisvastuu-konsertti keräsivät innokkaita kuulijoita.

Kirkkopäivien ja Lähetysjuhlien loppuhuipennus oli Oulun Tuomiokirkossa sunnuntaina 22.5. pidetty päätösmessu, jossa piispa Jukka Keskitalon johdolla siunattiin Lähetysseuralle kahdeksan uutta lähetystyöntekijää.

– Vaikeassa maailmantilanteessa viikonlopun ohjelma ja sunnuntain päätösmessu välittivät vahvan toivon viestin. Seurakuntalaiset Suomessa ovat jo 162 vuotta olleet aktiivisesti mukana edistämässä uskoa, toivoa ja rakkautta maailmassa. Näkyvä merkki tästä on lähetystyöntekijöiden siunaaminen ja yhteinen esirukous, sanoo Lähetysseuran toiminnanjohtaja Rolf Stefansson.

Kirkkopäivien ja Lähetysjuhlien uutisvirta on selattavissa Kotimaa-lehden ja Rauhan Tervehdyksen sivuilla. Striimatut ohjelmat ovat nähtävissä Virtuaalikirkossa.

Tunnelmia ja elämyksiä myös Kirkkopäivien, Lähetysjuhlien sekä Oulun seurakuntayhtymän some-kanavissa @kirkkopaivat, @suomenlahetysseura ja @kirkko_oulussa.

Vuoden päästä Tampereella

Seuraavan kerran Kirkkopäiviä ja Lähetysjuhlia vietetään vuoden päästä Tampereella. Silloin mukaan liittyvät ensimmäistä kertaa myös Kirkon musiikkijuhlat, jolloin tapahtuma kulkee nimellä Kirkon juhlat.

Viikonlopun teemana on toivo. Tampereen Keskustori, kirkot ja tapahtumatilat täyttyvät viikonloppuna 26.–28.5.2023 toivon sanoista, teoista ja sävelistä.

Kirkon juhlat #YHDESSÄ 2023 järjestäjät ovat Kirkkohallitus, Kirkkopalvelut, Suomen Lähetysseura, Suomen Kanttori-Urkuriliitto, Suomen Kirkkomusiikkiliitto ja Tampereen seurakunnat.

Kirkkopalvelut ry:n tiedote 22.5.2022

kuva: Kirkkopalvelut