Walkia on irti!

Oulun palon 200-vuotismuistoviikolla sukelletaan historiaan arkeologian löytöjen ja tanssiteoksen myötä.

Tanssija Tuuli-Maaria Louhensalo-Lindström

Tanssija Tuuli-Maaria Louhensalo-Lindströmin tulkitsema Tomusta taivaanrantaan -tanssiesitys nähdään Oulun tuomiokirkossa sunnuntaina 29.5. Kuvaaja Jo Jackson.

Oulun palosta tulee toukokuun 23. päivä kuluneeksi 200 vuotta. Palo lähti värjärimestari Papen talosta Pokkitörmältä, josta se levisi kaupunkiin nopeasti tuhoten puutalokortteleita, myös silloisen kirkon eli nykyisin tuomiokirkkona tunnetun kirkon puurakenteet.

-Tuomiokirkosta jäivät jäljelle vain paksut kiviseinät, joiden sisään nykyinen kirkko on rakennettu. On vaikea kuvitella tuon ajan oululaisten tuntoja. Kaupunkihan paloi noin 60 vuoden välein, ja 1822 palossakin tuhoutui suuri osa rakennuskannasta ja viisi ihmistä sai surmansa. Tuskin sen ajan ihmiset kuitenkaan koskaan tottuivat siihen, että tulen armoilla eletään, pohtii tuomiorovasti Satu Saarinen.

Oulun palon muistoviikolla tapahtuu

Palon muistoviikolla historian tapahtumia lähestytään kahta reittiä. Maanantaina 23.5. klo 18.00 arkeologi, ylipistotutkija Sanna Lipkin pitää kirkossa esitelmän: Kun walkia pääsi irti - Oulun kirkko ja sen ympäristö kaupungin perustamisesta vuoden 1822 paloon. Esitelmän jälkeen on hetki kysymyksiin ja keskusteluun, sekä kello 19.-19.30 on mahdollisuus pienelle historiakävelylle kirkkotarhassa ja kirkon ympäristössä.

-Tervetuloa kuulemaan, mitä arkeologisten tutkimusten perustella tiedetään vanhoista kirkoista ja tapuleista sekä kirkkotarhan hautauksista. Oulun tuomiokirkon kirkkotarhan löytöjen joukossa tältä ajalta on kauniita nauhoja, pitsejä ja muita, jotka kertovat muun muassa kaupungin kauppayhteyksistä, kertoo Sanna Lipkin. Esitelmätilaisuuteen on vapaa pääsy.

Toinen palon muistoviikon tapahtuma on sunnuntaina 29.5. klo 18.00. Silloin tuomiokirkossa nähdään tuhkakeskiviikkona ensiesityksensä saanut tanssitaideteos Tomusta taivaanrantaan. Tanssitaiteilija Tuuli-Maaria Louhensalo-Lindströmin teoksen myötä Sampo Kaikkosen Taivaanranta -maalauksen nainen herää elämään.

Tanssitaideteoksen toinen osa on nimeltään "Tuli". Siinä Louhensalo-Lindström kuljettaa katsojan mukanaan kokemaan Oulun palon; syttymisen aiheuttaman pelon sekä paniikin, että tulen voiman. Palamisen symboliikan voimakkaana vastaparina on sateen armahtava voima. Tuhkasta nousee lopulta jotain uutta.

Tomusta taivaanrantaan -tanssiteoksen visuaalisen ilmeen ja teknisen toteutuksen takana on vahvaa oululaista osaamista. Puvustuksesta vastaa Outi Räsänen ja visuaalisesta ilmeestä taiteellinen tuottaja Anne-Maria Haapala. Valo- ja äänisuunnittelu on Matti Niemen käsialaa. Esitykseen on vapaa pääsy, halutessaan voi ostaa 15 euron hintaisen käsiohjelman.

Lisätiedot:

Oulun palon viikon tapahtumat tuomiokirkossa: Satu Saarinen p. 040 556 7840, satu.saarinen@evl.fi
Esitelmä 23.5: Sanna Lipkin sanna.lipkin@oulu.fi
Tanssiteos 29.5. Tuuli-Maaria Louhensalo-Lindström tuuli.louhensalolindstrom@gmail.com

Mon May 16 10:20:00 EEST 2022