Sinustako seurakuntapäättäjä?

Marraskuun 20. päivä käytävissä seurakuntavaaleissa äänestetään jäsenet paikallisiin seurakuntaneuvostoihin ja Oulun seitsemän seurakunnan yhteiseen kirkkovaltuustoon. Ehdokkaiden rekrytointi on parhaillaan käynnissä.

Ryhmä päiväkerholaisia istuu lattialla maton päällä ohjaajan kanssa. Yksi heistä katsoo kameraan ja iskee s...

Seurakunnat järjestävät muun muassa päiväkerhoja. Päättäjänä voit vaikuttaa siihen, millaista toimintaa seurakuntasi tarjoaa.

Haluaisitko vaikuttaa siihen, millaista toimintaa oma seurakuntasi tarjoaa? Kiinnostaako sinua, millaisia työntekijöitä seurakuntaan palkataan tai kuinka tiloja käytetään?

Ensi syksynä seurakuntiin valitaan jälleen uudet päättäjät. Marraskuun 20. päivä käytävissä seurakuntavaaleissa äänestetään jäsenet paikallisiin seurakuntaneuvostoihin ja Oulun seitsemän seurakunnan yhteiseen kirkkovaltuustoon.

Ehdokkaiden rekrytointi on parhaillaan käynnissä, kertoo vaaleja Oulussa valmistelevan työryhmän puheenjohtaja, kirkkoherra Petri Satomaa.

– Toivottavasti ehdokkaiksi asettuu mahdollisimman eri-ikäisiä ja erilaisista taustoista tulevia ihmisiä, hän toteaa.

Omien arvojen mukaiseen porukkaan

Ehdokkuutta harkitsevan kannattaa pohtia, millaisia arvoja ja asioita haluaa päättäjänä edistää. Ehdokaslistoja perustavat valitsijayhdistykset, joiden taustalla voi olla herätysliike tai poliittinen puolue, usein myös jokin teema tai ajatusmaailma.

Viime vaaleissa Oulussa ehdokkaita asetti kuusi valitsijayhdistystä. Jos yhdistysten joukosta ei löydy itselle sopivaa, sellaisen voi myös perustaa. Perustamiseen tarvitaan vähintään 10 oman seurakunnan äänioikeutettua jäsentä.

– Tuorein tieto jo perustetuista valitsijayhdistyksistä on kirkkoherranvirastoissa. Yhteyttä voi ottaa myös tämänhetkisiin luottamushenkilöihin, Petri Satomaa vinkkaa.

Ehdolle yhteen tai kahteen paikkaan

Ehdokkaaksi voi asettua joko oman seurakunnan seurakuntaneuvostoon, yhteiseen kirkkovaltuustoon tai molempiin. Ehdokkaan on oltava konfirmoitu kirkon jäsen, joka täyttää 18 vuotta viimeistään vaalipäivänä. Kirkon jäsen hänen tulee olla viimeistään 15. syyskuuta.

Lisätietoa seurakuntavaaleista ja ehdokkaaksi asettumisesta on Oulun seurakuntien vaalisivuilla.

kuva: Kirkon kuvapankki / Sanna Krook

2022-04-26 11:20:00.0