Kirkko tarjoaa levähdyspaikan festariväelle Qstockissa

Oulun ev.lut. seurakunnat tarjoaa jälleen Qstock-vieraille mahdollisuuden hetken hengähdystaukoon festarihumun keskellä.
Elossa-tunnus_Oulun seurakunnat_Page_2.jpg

Festivaalialueelle pystytetään Elossa.fi-teltta, joka palvelee kävijöitä molempina festaripäivinä, 29.–30.7. porttien aukeamisesta iltaan saakka. Teltalla on päivystämässä sekä seurakuntien työntekijöitä että vapaaehtoisia.

Seurakuntien teltalla voi käydä virkistäytymässä, juoda raikasta vettä ja lepuuttaa festarikulkemisista väsähtäneitä jalkoja. ”Seurakuntien latauspisteelle voi tulla lataamaan sielun, ruumiin sekä kännykän”, kuvailee Oulun tuomiokirkkoseurakunnan vs. seurakuntapastori Salla Autere.

Tuiran seurakunnan seurakuntapastori Helena Paalanteen mukaan festareilla keskeistä on musiikki, ilonpito ja yhdessä oleminen ystävien kanssa. ”Nämä ovat Luojan suuria lahjoja ja me haluamme olla paikan päällä toivottamassa seurakunnallemme siunattua festivaalia", Paalanne kertoo.

Helposti naimisiin Qstockissa

Tänä vuonna Qstockissa on mahdollisuus mennä naimisiin. ”Mikäli morsiuspari niin toivoo ja paperiasiat ovat kunnossa, myös kirkollinen vihkiminen järjestyy festivaaleilla”, Paalanne lupaa.

Kirkollisen vihkimisen edellytyksenä on, että molemmat vihittävät ovat rippikoulun käyneitä ev.lut. kirkon jäseniä. Kirkollinen vihkiminen on mahdollista myös silloin, kun toinen vihittävistä kuuluu johonkin muuhun kristilliseen kirkkokuntaan, ja toinen vihittävistä on rippikoulun käynyt ev.lut. kirkon jäsen.

Mukaan tarvitaan esteettömyystodistus, joka on hankittu viimeistään seitsemän vuorokautta ennen vihkimistä. Esteettömyystodistuksella varmistetaan, että parilla on oikeus mennä naimisiin. Todistuksesta tulee käydä ilmi kirkollisen vihkimisen edellytykset.

Oulun ev.lut. seurakunnissa avioliiton esteiden tutkintaa tehdään arkipäivisin kello 9–16 seurakuntien keskusrekisterissä, osoitteessa Isokatu 17, p. (08) 3161 310. Lisäksi Haukiputaan, Kiimingin ja Oulunsalon seurakunnissa avioliiton esteiden tutkinta voidaan tehdä myös seurakunnan kirkkoherranvirastossa. Esteettömyyslomakkeen voi tulostaa osoitteesta http://www.oulunseurakunnat.fi/esteidentutkinta ja palauttaa täytettynä keskusrekisteriin.

Julkaistu: 13.7.2016
Kuva: Oulun seurakunnat