Mikä riparilaulu kosketti eniten? – Äänestys parhaasta kappaleesta on käynnissä

Oulun seurakunnat järjestää äänestyksen, jossa jokainen voi kertoa häntä eniten puhutelleen rippikoululaulun. Suosituimmat kappaleet kuullaan Oulun tuomiokirkossa Elämäni riparilaulut –konsertissa 12. kesäkuuta.

Neljä nuorta makaa selällään lattialla ja jokaisella on käsissään Nuoren seurakunnan veisukirja.

Muistatko vielä, mitä lauluja sinä ja ystäväsi lauloitte rippikoulussa? Onko jokin biisi jäänyt erityisesti mieleesi?

Oman suosikkinsa voi kertoa 29. huhtikuuta saakka Oulun seurakuntien verkkosivuilla käynnissä olevassa äänestyksessä.

Riparilaulut ovat tuttuja monelle, sillä Oulussa rippikoulun käy noin 90 prosenttia ikäluokasta. Kappaleet on ikuistettu punakantiseen Nuoren seurakunnan veisukirjaan, jolla on jo 50-vuotinen historia. Ensimmäinen versio ilmestyi vuonna 1970 ja viimeisin vuonna 2020.

Kirjaa uusitaan viiden vuoden välein. Moni kappaleista vaihtuu, mutta mukana on säilynyt myös samoja lauluja vuosikymmenestä toiseen.

Oulun seurakuntayhtymän nuorisomuusikko Esa Rättyä on ollut päivittämässä kirjan sisältöä kahteen otteeseen. Hän toteaa monen kappaleen kestävän aikaa, mutta ikisuosikkia hänellä ei ole.

– Omat suosikkilauluni ovat muuttuneet vuosien saatossa, hän toteaa.

Jos rippikoulusta on jo kulunut aikaa ja lauluja joutuu tapailemaan, muistia on mahdollista virkistää veisukirjojen ohella myös YouTubesta, sillä sieltä löytyy useita riparilauluja.

Äänestyksessä eniten mainintoja saaneet kappaleet kuullaan Oulun tuomiokirkossa Elämäni riparilaulut –konsertissa 12. kesäkuuta.

kuva: Suvi Sievilä / Valopeitto

Tue Apr 19 15:05:00 EEST 2022