Kymppileirit tulevat taas kahden vuoden tauon jälkeen

Oulun seurakuntien 10-vuotiaille tarkoitetut leirit pidetään ensi kesänä kesänä 28.6.–1.7. ja 2.–5.7. Kutsukirjeet saapuvat lähiaikoina.

Leirillä oleva lapset kiipeilevät telineillä ja roikkuvat köyden varassa.

Oulun seurakunnat on järjestänyt Kymppileirejä jo kymmenien vuosien ajan. Ensi kesän leireille ilmoittaudutaan 8. toukokuuta mennessä.

– Päivät ovat täynnä toimintaa, yöt nukutaan puolijoukkueteltassa. Lapsille on luvassa valtavan suuria elämyksiä.

Näin kuvailee nuorisotyönohjaaja Pertti Putila Kymppileirejä, jotka järjestetään jälleen kahden vuoden tauon jälkeen. Tänä vuonna 10 vuotta täyttäville lapsille suunnatut leirit pidetään Rokualla 28.6.–1.7. ja 2.–5.7.

Oulun seurakunnat postittaa kutsukirjeet vuonna 2012 syntyneiden lasten perheisiin. Vaikka kutsut lähtevät kirkon jäsenille, mukaan voivat ilmoittautua kaikki osallistumisesta kiinnostuneet 10-vuotiaat.

Satojen lasten yhteinen tapahtuma

Kymppileiri on kasvattanut suosiotaan vuodesta toiseen. Leirejä järjestetään nykyisin yhden sijaan kaksi, jotta kaikki halukkaat mahtuvat mukaan.

– Tapahtumaan osallistuu yleensä noin 20–25 prosenttia ikäluokasta. Viimeksi kaksi vuotta sitten Rokualla oli kahdella leirillä yhteensä noin 550 lasta, Pertti Putila kertoo.

– Nyt odotamme toiveikkaasti, että tulijoita on paljon, vaikka välissä onkin koronasta johtunut tauko.

Osallistujille on luvassa uusia kavereita

Monelle lapselle Kymppileiri on ensimmäinen leirikokemus, josta voi saada rohkeutta osallistua myös muihin saman tyyppisiin tapahtumiin.

– Ohjelma perustuu yhdessä tekemiseen, joten voin melkeinpä luvata, että jokainen saa uusia kavereita. Joku voi löytää myös uuden harrastuksen.

Kymppileirillä ovat mukana myös Taika-Petteri ja tarinankertoja Kiisi Isotalo. Lisätietoja tämän vuoden leireistä ja kokemuksia aikaisemmilta vuosilta löytyy Oulun seurakuntien verkkosivuilta ja Kymppileiriblogista.

kuva: Kirkon kuvapankki/Sanna Krook

Julkaistu 13.4.2022