Minä olen ihme, suuri ihme

Kastemessussa lapsi liitetään kirkon yhteyteen vaivattomasti ja arvokkaasti.
Kastemessu_FB_mainoskuva_THUMB.jpg

Karjasillan seurakunnan järjestämä kastemessu pidetään 18.9. klo 12 Pyhän Andreaan kirkossa (Sulkakuja 8). Kyseessä on kaikille avoin messu, johon sisältyy saarnan jälkeen toimitettava kasteosa.

Lasten kastaminen kirkossa messun yhteydessä on vanha kristillinen perinne, joten uudesta käytännöstä ei ole kyse. ”Olemme sukupolvi toisensa jälkeen tulleet kasteelle pyytämään, että Herra ottaisi omakseen ja lapsekseen. Sama rukous ja luottamus meillä on tänä päivänäkin kasteelle tullessa”, sanoo pappi Ulla Mitrunen-Nyyssönen.

Kastemessun tarkoitus on tehdä lapsen kirkkoon liittämisestä vaivaton mutta silti arvokas tapahtuma. Seurakunta tarjoaa juhlatilan ja kakkukahvit perheille vieraineen. Kastettavan lapsen perheeltä ei vaadita ennakkovalmisteluja kastejuhlan suhteen.

Ilmoittautuminen kastemessuun täytyy tehdä kahta viikkoa ennen tapahtumaa Karjasillan seurakunnan kirkkoherranvirastoon, p. (08) 5313 200. Messussa voidaan kastaa myös vanhempia lapsia ja aikuisia, mutta yli 15-vuotiaalla täytyy olla rippikoulu käytynä ennen kasteen suorittamista.

Minä olen sinut nimeltä kutsunut

Kaste on luterilaisen kirkon sakramentti, jossa Jumala kutsuu jokaisen nimeltä omakseen. Kasteessa lapsi liitetään osaksi kotiseurakuntaansa ja maailmanlaajuista kirkkoa.

”Kaste merkitsee paluuta Jumalan luokse. Kaste merkitsee yhteyttä Jumalaan, toinen toisiimme ja sukupolviin ennen meitä. Ihmisenä voimme yrittää unohtaa Jumalan ja sen, että olemme Jumalan lapsiksi kastettuja. Jumala ei kuitenkaan unohda ihmistä, joka on ristinmerkillä ristitty”, kertoo Mitrunen-Nyyssönen.

Oulussa syntyi vuonna 2015 noin 2500 lasta, joista miltei 2000 sai kristillisen kasteen.

Kastemessuja järjestetään Oulussa syksyn 2016 ja kevään 2017 aikana yhteensä neljä. Syksyn toinen messu on Pyhän Andreaan kirkossa 20.11. Keväällä 2017 messut järjestetään 8.1. ja 23.4.

Julkaistu 5.7.2016
Kuva: Sanna Krook