Taivaan Merkit esillä Keskustan seurakuntatalossa

Ranualaisen kuvataiteilijan Eero Österbergin näyttelyyn voi tutustua 25. toukokuuta saakka.

Aurinkomme, ylösnoussut -taideteos.

Ranualainen kuvataiteilija ja kuvataiteen opettaja Eero Österberg tuo Taivaan Merkit –näyttelynsä Keskustan seurakuntataloon. Näyttelyn maalaukset ovat esillä seurakuntatalon ala-aulassa 29.3.–25.5.

Österberg on saanut innoituksen teoksiinsa valokuvatessaan revontulia, kuutamoa ja tähtitaivasta.

– Olen pohtinut aikaa, avaruutta ja maailmankaikkeutta sekä taivaankappaleisiin liittyvää symboliikkaa. Maalauksissani taivaan ilmiöt pelkistyvät merkeiksi. Kun samassa teoksessa yhdistyy tuttuja symboleita, syntyy uusia merkityssisältöjä.

Österberg on saanut töihinsä inspiraatiota Raamatusta, jossa puhutaan taivaan ja aikojen merkeistä. Hän muistuttaa, että jo muinaiset babylonialaiset tutkivat taivasta ja antoivat tähdille ja tähtikuvioille vertauskuvallisia nimiä. He myös pyrkivät selittämään tulevia tapahtumia taivaan ilmiöitä tarkkaillen.

Österberg on koko 40-vuotisen uransa ajan tehnyt taidetta öljy- ja akryylivärein kankaalle, liimapuulle sekä MDF-levylle. Tuotantoon kuuluu niin akvarelli- kuin pastellimaalauksia. Teokset voivat olla esittäviä, tyyliteltyjä tai abstrakteja, mutta yhteistä niille on voimakas värien käyttö.

Taivaan merkit –näyttelyssä tästä yksi esimerkki on Aurinkomme, Ylösnoussut –teos. Eero Österberg toivoo sen ja muiden teosten tuovan iloa ja voimaa näyttelyssä kävijöiden arkeen.

– Valaiskoon tämä ajan paineissa kamppailevia mieliämme kevätauringon lailla.

Näyttely on avoinna ma–pe klo 9–16 osoitteessa Isokatu 17.

Fri Mar 25 14:23:00 EET 2022