Earth Hour -päivä Oulun tuomiokirkossa – hiljaista rukouskävelyä, hämärää ja kehtolauluja

Lauantaina 26.3.2022 vietetään maailmanlaajuista Earth Hour -ympäristötapahtumaa. Oulun tuomiokirkko pimenee Earth Hourin ajaksi lauantai-iltana kello 20.30-21.30. Hämärän tunnin aikana vietetään kynttilänvalossa hiljaista messua, jonka jälkeen voi jäädä kirkkoon hiljentymään.

Nuori hymyilevä nainen kynttilä kädessä.

Lauantaina 26.3.2022 vietetään maailmanlaajuista Earth Hour -tapahtumaa. Kuva: Linda Manner /WWF.

”Earth Hour -tapahtuma hiljentää vauhtiamme ja pysähdyttää pohtimaan omaa osuuttamme luonnon ja ilmaston suojelemisessa. Ihminen on osa luomakuntaa ja vastuussa sen säilymisestä. Huoli ilmastosta ja luomakunnasta on yhteinen. Hiljaisuus, kestävä elämäntapa ja kohtuullisuus tukevat luonnon ja ilmaston säilymistä tuleville polville”, sanoo tuomiorovasti Satu Saarinen.

Hiljaiset rukouskävelyt

Earth Hour -tapahtumapäivänä Oulun tuomiokirkkoseurakunta kutsuu hiljaiselle rukouskävelylle kaupunkiluontoon. Rukouskävelykortit johdattavat kulkemaan pienen matkan tuomiokirkon ympäristöön sijoittuvilla reiteillä. Korttien sisältämät rukoukset ja kysymykset ohjaavat hiljentymään kaupunkimaisemien keskellä.

Rukouskävelykortteja on neljä. Rukouskävely Siunatuin askelin sijoittuu Ainolan puiston alueelle ja rukouskävely Kaupungin sydämessä kulkee puolestaan tuomiokirkolta Kiikelin puiston rantaan. Rukouskävely Pikisaaren polulla lähtee pääkirjaston ja Pikisaaren yhdistävältä sillalta ja kiertää vehreän Pikisaaren ympäri. Oma rukouskävely on myös hiljaisuuden retriittiin, joka sopii hyvin miniretriitiksi. Kaikki rukouskävelyt löytyvät Oulun tuomiokirkkoseurakunnan verkkosivuilta.

Rukouskävelykortteja on saatavilla Oulun tuomiokirkon eteisaulasta tai Keskustan seurakuntatalon aulasta (Isokatu 17) ja ne ovat maksuttomia.

Kehtolaulukonsertti Earth Hour -illan päätteeksi

Tuomiokirkossa alkaa iltamessun jälkeen kehtolaulukonsertti kello 21.30. Kyseessä on Raimo Paason levynjulkaisukonsertti, joka kantaa nimeä Pieni ihminen. Konsertin nimikkolaulun on sanoittanut Pia Kaitasuo ja teoksen on säveltänyt Miikka Lehtoaho, joka on myös sovittanut kaikki konsertin kappaleet.

Konserttiin on vapaa pääsy, mutta ovella myydään 10 euron hintaista ohjelmaa. Osa tuotosta lahjoitetaan Kirkon Ulkomaanavun kautta Ukrainan sodan uhrien auttamiseen. Konsertin kesto on 30 minuuttia.

Konsertissa esiintyvät Raimo Paaso (laulu), Miikka Lehtoaho (piano, matkaharmooni), Paula Nurila (oboe ja englannintorvi) ja Antti Zelensky (kitara).

Lisätietoa konsertista ja muista Oulun seurakuntien Earth Hour -tapahtumista.

Mon Mar 21 13:46:00 EET 2022