Kehtolaulut tuudittavat tuomiokirkossa

Oulun seurakunnat on jälleen mukana kansainvälisessä Earth Hour -tapahtumassa lauantaina 26. maaliskuuta. Illan aikana voi rauhoittua kuuntelemalla kehtolauluja kynttilöin valaistussa tuomiokirkossa. Seurakuntakoti Hiuskassa lapset pääsevät tutustumaan maailman ihmeisiin ympäristöystävällisesti.

Raimo Paaso pitelee sylissään vauvaa.

Kehtolaulukonsertissa esiintyvän Raimo Paason sydämessä on erityinen paikka kehtolauluille. Niitä hän aikoo laulaa myös helmikuussa syntyneelle lapsenlapselleen. (kuva Emilia Koivukangas)

Oulun seurakunnat osallistuu jälleen kansainväliseen Earth Hour –tapahtumaan, jota vietetään lauantaina 26. maaliskuuta.

Oulun tuomiokirkossa voi tuolloin levätä kuuntelemalla kehtolauluja kello 21.30 alkavassa konsertissa. Puolisen tuntia kestävässä tilaisuudessa kuullaan kuusi uudelleen sovitettua ja yksi uusi kehtolaulu. Niitä esittävät Raimo Paaso (laulu), Miikka Lehtoaho (piano ja matkaharmooni), Paula Nurila (oboe) ja Antti Zelensky (kitara).

Konsertin ohjelmatuotto lahjoitetaan Ukrainan pakolaisten auttamiseen Kirkon Ulkomaanavun kautta. Illan aikana Oulun tuomiokirkon valot on sammutettu ja tilaa valaisevat kynttilät.

Raimo Paaso uskoo, että kehtolaulujen esittämiselle on tänä aikana tilausta, sillä niillä on ihmiseen erityinen vaikutus.

”Laulujen poljento ja musiikillinen maailma saavat aikaan kokemuksen sylistä. Ne menevät ihmisen kuoren läpi jonnekin syvempään kerrokseen. Haastavina aikoina kokemus sylin tuomasta lohdusta on erityisen tärkeä.”

Hiuskassa pääsee reissaamaan maailmalla

Hiukkavaaran seurakuntakodilla Hiuskassa tehdään Earth Hour -iltana kuvitteellinen matka maailman ympäri. Kello 18 käynnistyvässä koko perheen tapahtumassa voi matkustaa vaikkapa Kiinaan, Saharaan, Australiaan tai Etelänavalle. Kutakin kohdetta esittelevässä pisteessä on esillä siitä kertovaa materiaalia, musiikkia ja tekemistä.

”Tuomme näin esille, kuinka käsitystä maapallosta voi laajentaa muutenkin kuin lentämällä eri kohteisiin”, toteaa perhetoiminnan ohjaaja Anu Suomalainen Oulujoen seurakunnasta.

Ilta päättyy kynttilöiden valossa nautittavaan iltapalaan.

Seurakuntayhtymä on mukana Earth Hour –kampanjassa myös sammuttamalla ja himmentämällä valoja kiinteistöissään ja hautausmailla. Valaistuksessa otetaan huomioon turvallisuusnäkökohdat.

Tue Mar 15 13:24:00 EET 2022