Sairaalasielunhoito Oulussa 60 vuotta

Papin työllä sairaalassa on Oulussa varsin pitkät perinteet. Ensimmäinen oululainen sairaalapappi kantoi ammattinimikettä sairaalasaarnaaja. Hänen kerrotaan huudelleen sairaalan huoneiden ovilta potilaille suureen ääneen: ”Onko täällä parannuksen tekijöitä?” Jos vastausta ei kuulunut, hän jatkoi matkaansa seuraavaan huoneeseen. Voimme arvailla, että usein lienee ollut hiljaista.

Aikojen saatossa on työtavoissa tapahtunut muutoksia. Nykyaikainen sairaalasielunhoito on ennen kaikkea rinnalla kulkemista. Sairaalapappeina olemme olemassa potilaita, omaisia ja henkilökuntaa varten. Pandemian aikana työpaikkapappeus on toteutunut esimerkiksi hoitohenkilökunnan tukemisena.

Kohtaamisissa lähdetään liikkeelle aina ihmisten tarpeista. Usein keskusteluihin liittyy luontevalla tavalla myös kirkon sanoman esillä pitäminen. Sairaalapappeina tehtävämme on huolehtia siitä, että hiljentymisellä ja hengellisellä hoidolla on paikkansa osana kokonaisvaltaista hoitoa sairaalassa.

Tärkeä osa oululaista sairaalasielunhoidon perinnettä on jo 20 vuotta jatkunut sairaalalapsityö. Sairaalalapsityö syntyi ajatuksesta, että seurakunnan lastenohjaajalla voisi olla paikka sairaalan lasten osastoilla. Lastenohjaajalla on erityistä osaamista pienten potilaiden kohtaamiseen. Samalla hän tarjoaa kokonaisvaltaisesti tukea perheelle, jota lapsen sairastaminen syvästi koskettaa.

Meneillään oleva juhlaviikko näkyy Oulun sairaaloissa eri tavoin. Sen päätteeksi kokoonnumme sunnuntaina tuomiokirkkoon yhteiseen messuun. Tahdomme kiittää menneistä vuosista ja pyytää siunausta tulevaan. Tervetuloa juhlimaan yhdessä kanssamme!

Juha Tahkokorpi,
Oulun seurakuntayhtymän sairaalapastori

Blogikirjoitus on julkaistu Forum24-lehdessä 22.9.2021.

Sairaalapastori, OYS, OKS
Oulun seurakuntayhtymä