Midnight mass

Netflixin tuore sarja Midnight mass oli ilmestyessään suoratoistopalvelun katsotuimpia sarjoja. Erityiseksi sarjan tekee sen vahva yhteys uskonnollisuuteen. Sarja sijoittuu kuvitteelliselle saarelle, jossa saarelaisten elämässä katolisella kirkolla ja sen papilla on hyvin vahva rooli. Sarjan taustamusiikkina soi omastakin virsikirjastamme tuttuja virsiä. Ainakin virret 555, 396 ja 508 ovat tunnistettavissa. Sarjan sivujuonteena jumalanpalveluselämä ja kirkkovuosi tulevat tutuiksi. Sarja pohtii mielenkiintoisesti kuolemaa.

Monissa jenkkisarjoissa uskonnollisuudella on iso rooli. Sarjat ja elokuvat leikkivät ihmisten mielikuvilla Raamatusta. Raamatun Ilmestyskirja saa mielikuvituksen lentämään. Näkyvissä on erityisesti katolinen kristillinen symboliikka.

Viihdeteollisuuden tuotannoissa hengelliset ilmiöt jäävät usein kapea-alaisiksi. Uskonnollisuus näyttäytyy jonkinlaisena taikauskona. Hengellinen väkivalta nousee vahvasti esiin. Vastustaja on se Raamattua siteeraava tyyppi, joka onnistuu yllyttämään kyläläiset päähenkilöä vastaan.

Positiivista on Raamatun valtava inspiraatio populaarikulttuurille. Populaarikulttuuri tekee sitä, mihin moni ihminen ei nykyään muuten törmää; se pohtii olemassaolon rajoja, se kurottaa taiteen kautta kohti perimmäistä.

Nietzschen tunnetuimpia sitaatteja oli ”Jumala on kuollut”. Tällä hän pohti sitä mitä eurooppalaiselle kulttuurille tapahtui, kun kristinusko heikentyi. Se kertoi kriisistä, johon länsimainen kulttuuri törmäsi perusteiden kaatuessa. Tiede kaappasi Jumalan paikan.

Edelleen ihminen ihmettelee elämän mysteeriä. Populaarikulttuuri ja kristinusko ovat samalla asialla etsiessään tuonpuoleisuutta.

Jaakko Tuisku,
Haukiputaan seurakunnan kirkkoherra