Meidän tulee olla valmiit vähentämään kulutustamme

Ilmastonmuutos puhututtaa. Miten suhtautua siihen? Ensimmäinen vastaus voisi olla luottamus teknologiseen kehitykseen. Ihminen ja ihmiskunta kykenee kehittämään teknologiset ratkaisut, jotka kuluttavat luonnonvaroja merkittävästi nykyistä vähemmän. Tähän liittyy olettamus, että ihmiskunta voi jatkaa kulutusta lähes nykyisellä tavalla. Siis sähköautot, biopolttoaineet, aurinkovoima ja muut tulevat teknologiset ratkaisut viitoittavat tietämme tulevaan. Huoli pois.

Toinen vastaus voisi olla kulutustottumusten olennainen muuttaminen. Tämän ajatuksen mukaan kasvispainotteinen ruoka, hyödykkeiden ja kulutustavaroiden ekologinen valinta tuo ratkaisun ilmastokysymykseen. Meidän kuluttajien valinnat ovat olennaisia. Kun teemme valintamme oikein, voimme elää kestävästi.

Kolmas vastaus on kulutuksen olennainen vähentäminen. Luonto ei kestä nykyisenlaista kulutusta. Niinpä meidän tulee olla valmiit vähentämään kulutustamme. Se tarkoittaa keskittymistä enemmän sisältöihin ja palveluihin kuin tavaroiden määrään. Se tarkoittaa panostamista ympäristön kannalta laadukkaisiin käyttöesineisiin. Se tarkoittaa yksinkertaista elämää, joka voi kuitenkin samalla olla rikasta. Elämän kiihdytysajon sijaan tulee elämän hiljentäminen ja syventäminen. Vähemmän voi olla enemmän.

Jälkimmäinen ajatus on samalla raamatullista: ”Kun teillä on ruoka ja vaatteet, saamme olla tyytyväisiä” (1. Tim. 6:8). Kristillinen usko antaa toiveikkaan perustan luopua omista kulutustottumuksista ja etsiä rikkaampaa elämäntapaa. Samalla se antaa arvon ihmisen ponnistukselle löytää kestävimpiä ratkaisuja ympäristön hyväksi.

Pauli Niemelä,
Kiimingin seurakunnan kirkkoherra,