Hei hei mitä kuuluu?

Kysytään Toni Wirtasen laulussa. Ja vastataan: Kaikki on ok? Näinhän me usein kepeästi kysymme ja vastaamme odotetusti kuin kaikki olisi ok. Jaksammeko oikeasti kuulla jos vastaus onkin: Sä et tiedä miltä musta tuntuu. Miltä vaikeneminen tuntuu?

Mielen hyvinvointia voimme lisätä kuulostelemalla omaa ja läheisten vointia. Mielenterveystaitoja voi vahvistaa ja harjoitella. Mieli, Suomen Mielenterveys ry, järjestää Mielenterveyden ensiapu kursseja. Kyseessä on kansalaistaitokurssi jossa puhutaan mielenterveyden hyvinvoinnista, sen tukemisesta ja puheeksi ottamisesta. Tarkoituksena on lisätä arjen voimavaroja ja selviytymiskeinoja.

Hyvinvointi lisääntyy huomaamalla. Miten olen läsnä ihmisille lähelläni? Vaikka en tuntisi. Yhteisöllisyys poistaa yksinäisyyttä. Miltä tuntuu olla toisten lähellä töissä tai torilla? Joukossa sanomattomatkin asenteet ja ajatukset tuntuvat. Kiusaamisesta kysyttäessä olisikin tarkempaa kysyä: hyväksytkö?

Oulu pyrkii Lähimmäisenrakkauden kaupungiksi. Auttava yhteisö -hanke on hyvän mielen kampanja naapurin auttamisen puolesta, yksinäisyyttä vastaan. Arjen pienissä asioissa ei aina tarvita asiantuntijaa vaan apua voi löytyä läheltä. Hanke on hieno arvovalinta kaupungilta. Arvojen ja asenteiden lisäksi tarvitaan myös käytännön toimenpiteitä avun saamiseen. Lähimmäisenrakkaus vaatii myös tärkeitä päätöksiä ja varoja esimerkiksi poistamaan pitkät jonot lasten -ja nuorten psykiatrisesta hoidosta. Mielenterveyden häiriöön tulisi reagoida samoin kuin fyysiseenkin sairauteen. Jono ei paranna. Lähimmäisenrakkaus voi olla myös hallinnon keventämistä ja kriisityötä toimimattomassa asiassa.

Saila Luukkonen,
Oulun tuomiokirkkoseurakunnan diakonissa

Kirjoitus on julkaistu Forum24-lehdessä 21.4.2021.

Diakonissa, Intiön ja Raksilan alue, Myllytulli, Oulun tuomiokirkkoseurakunta
Oulun tuomiokirkkoseurakunta