Diakonia kannattelee

Oulussa on vaikeaa päästä mielenterveyspalveluihin. Seurakunnan diakoniatyöntekijät kertovat, että osa heidän puoleensa kääntyneistä on sellaisia ihmisiä, jotka oikeastaan jonottavat pääsyä kaupungin mielenterveyspalveluihin. Diakonia kannattelee, kunnes apua tarvitseva saa ajan psykologille tai psykiatriselle sairaanhoitajalle.

Ihmisiä vastuutetaan oman sairautensa hoitoon. Tämä on varmaan usein järkevä, mutta samalla haastava periaate oman mielensä ongelmien kanssa kamppailevalle. Määrätyt lääkkeet eivät aina sovi. Joskus pitää kokeilla useampaa tuotetta, ennen kuin sopiva lääkitys löytyy. Oikeanlaisen terapian löytäminen ei ole aina yksinkertaista. Ei varsinkaan silloin, kun masennus painaa päälle. Diakonian eräs tehtävä tässä ajassa on ohjata ja kannustaa hakemaan apua oikeasta paikasta.

Kolmannella sektorilla eli seurakunnilla ja vapaaehtoisjärjestöillä on usein myös erityisosaamista, jota kaikilla valtion ja kunnan hoitoalan ammattilaisilla ei välttämättä ole. Seurakunnan työntekijöiden luona käy myös sellaisia ihmisiä, joilla on toisaalla toimiva hoitosuhde. Kaupunkilaiset tulevat diakonin, papin tai nuorisotyöntekijän pakeille keskustelemaan elämänkysymyksistä ja hengellisistä asioista. Julkisella puolella on monenlaista osaamista, mutta heillä saisi olla enemmän aikaa ihmisten kysymyksille.

Mielenterveyspalveluihin kannattaa satsata. Keskusteluapua tulee olla sillä tavalla tarjolla, että kriisin kohdatessa ihminen pääsee nopeasti ammatillisen avun piiriin. Tässä asiassa oululaisten valtuutettujen tulisi herätä ja alkaa etsiä keinoja nopeampaan tukeen.

Ilkka Mäkinen
Oulujoen kirkkoherra