Hautausmaakierroksilla tutustutaan oululaisiin elämäntarinoihin

Hautausmaakierrokset Intiön hautausmaalla alkavat 20.6.
Hautausmaakierros Oulun hautausmaalla_22_ Jaani_Fohr_L.jpg

Suureen suosioon nousseet hautausmaakierrokset toteutetaan tänäkin kesänä edellisvuosien tapaan. Osallistujat pääsevät tutustumaan oululaisten suurmiesten ja -naisten koskettaviin ja kiinnostaviin elämäntarinoihin asiantuntevien oppaiden johdolla.

Kierroksia järjestetään sekä Oulujoen hautausmaalla että Oulun hautausmaalla Intiössä. Kierrokset ovat maksuttomia, eikä osallistumisesta tarvitse ilmoittaa etukäteen. Kierrokset toteutetaan säästä riippumatta.

Lisätietoja kierroksista löytyy osoitteesta www.oulunseudunoppaat.fi/i/kesakierrokset.

Tarinoita taiteilijoista ja tervaporvareista

Oulun hautausmaalla kierroksia järjestetään maanantaisin 20.6–22.8. Lähtö on kello 18 hautausmaan pääportilta hautajaishuoneiston edestä (Kajaanintie 1).

Kierrosten teema vaihtuu viikoittain: joukkoon mahtuu niin taiteilijoiden ja kulttuurihenkilöiden kuin tervaporvareiden ja kuvernöörienkin elämäntarinoita. Yleisesti kierrokset keskittyvät elämäntarinoihin kunkin teeman mukaisesti, mutta vaihtelevasti käydään läpi kertomuksia myös hautausmaan muista muistomerkeistä, rakennuksista sekä oululaisista hautajaisperinteistä.

Hautausmaakierroksille on varattu kaksi opasta ja teemaa, mikäli lähtijöitä on yli 20. Kierroksilla on ollut aiempina kesinä osallistujia keskimäärin 30–60, enimmillään pitkästi yli sata.

Oulun hautausmaan kierrokset maanantaisin klo 18–20:

20.6. Kuvernöörejä ja tervaporvareita
27.6. Siveltimellä ja sulkakynällä
4.7. Kuvernöörejä ja tervaporvareita
11.7. Taiteilijoita ja kulttuuripersoonia
18.7. (Teema ilmoitetaan myöhemmin)
25.7. Siveltimellä ja sulkakynällä
1.8. Kaiken takana on nainen!
8.8. Kaiken takana on nainen!
15.8. Leipää ja sirkushuveja & Sodan ja rauhan sankareita
22.8. Sodan ja rauhan sankareita & Leipää ja sirkushuveja

Muutokset teemoissa ovat mahdollisia.

Oulujoella ilta huipentuu musiikkihetkeen

Oulujoen hautausmaalla kierroksia järjestetään kolmena torstaina: 7.7., 21.7. ja 4.8. Liikkeelle lähdetään kello 17.30 Oulujoen kirkon parkkipaikalta (Oulujoentie 69). Kierros huipentuu kirkossa pidettävään kesäillan sävelhartauteen.

Kuva: Kirkon kuvapankki / Jaani Föhr

2016-06-16 13:48:26.0