Ylikiimingin ja Yli-Iin seurakuntapiirit ehkä osaksi Kiimingin seurakuntaa vuonna 2019

Oulun seurakuntien seurakuntarajoihin esitetään muutoksia
kartta_srkrajat_M.png

Oulun seurakuntayhtymässä suunnitellaan muutosta seurakuntarajoihin.

Yhteinen kirkkovaltuusto on päättänyt (7.6.2016 kokouksessaan) antaa tuomiokapitulille puoltavan lausunnon seurakuntarajojen muuttamisesta: nykyiset Ylikiimingin ja Yli-Iin seurakuntapiirit liitetään todennäköisesti vuoden 2019 alusta Oulujoen seurakunnasta Kiimingin seurakuntaan. Lopullisen päätöksen asiasta tekee Kirkkohallitus.

Nyt Ylikiimingin ja Yli-Iin seurakuntapiirit kuuluvat Oulujoen seurakuntaan.

Alkuperäisen aloitteen seurakuntarajojen tarkastelusta Oulun seurakunnissa on tehnyt Oulun tuomiokirkkoseurakunnan seurakuntaneuvosto. Erilaisia vaihtoehtoja tarkasteltuaan yhteisen kirkkoneuvoston asettama ohjausryhmä esitti, että Yli-Ii ja Ylikiiminki liitetään Kiimingin seurakuntaan vuoden 2019 alusta lukien.

Ohjausryhmän mukaan liitos vaikuttaisi siten, että Kiimingin ja Oulujoen seurakuntien toiminnallisuus paranee ja seurakuntalaisille kyetään takaamaan parempi palveluiden laatu. Oulujoen seurakunnan haasteet kasvavat Hiukkavaaran alueen asutuksen myötä ja seurakunnan kaupunkimaisuus lisääntyy.

Ohjausryhmän mukaan Yli-Iin ja Ylikiimingin liittäminen Kiimingin seurakuntaan luo maantieteellisesti kiinteämmän seurakuntarakenteen,helpottaa tilojen yhteiskäyttöä sekä säästää työntekijöiden matkoihin käyttämää aikaa. Liitoksen johdosta uudistuneella henkilöstörakenteella on mahdollisuus hoitaa iso alue tehokkaammin. Ylikiimingillä ja Yli-Iillä on Kiimingin kanssa myös paljon yhteistä historiaa.

Julkaistu 8.6.2016

2016-06-08 16:38:01.0