Vihkimiset ja konfirmaatiot täyttävät kirkot kesällä

Oulun Tuomiokirkko on avoinna yleisölle koko kesän päivittäin kello 10–20.
Oulun tuomiokirkko ulkoa kes_07_L.jpg

Oulun kirkot täyttyvät kesän aikana erilaisista perhejuhlista. Oulun seurakunnissa vihitään ja siunataan avioliittoon kesän aikana 255 paria. Suosituin vihkikirkko on Oulun tuomiokirkko. Tuomiokirkossa vihitään kesän aikana yli 50 paria. Kesäkuun ajan remontissa olevassa Oulujoen kirkossa vihitään heinä- ja elokuussa lähes 50 paria. Suosituin kuukausi häiden viettoon Oulussa on heinäkuu, mutta myös elokuussa järjestetään paljon vihkimisiä.

Ripille pääsevät nuoret omaisineen täyttävät myös Oulun seurakuntien kirkkoja kesän aikana. Konfirmaatiojumalanpalveluksia järjestetään kesäkuukausien aikana lähes 70.

Tuomiokirkkoon voi tutustua opastetulla kirkkokierroksella

Oulun tuomiokirkko on koko kesän ajan auki päivittäin 30.5.–28.8 klo 10–20. Kirkkoon pääsee tutustumaan myös oppaan opastuksella joka päivä. Sunnuntaisin tuomiokirkossa on jumalanpalvelus kello 10. Tuomiokirkon yhteydessä oleva Cafe Krypta toimii kesäkahvilana 30.5.–12.8. välisen ajan. Cafe Krypta on avoinna maanantaista torstaihin kello 10–19 ja perjantaisin kello 10–15.

Myös Tuiran ja Karjasillan kirkoissa on mahdollista vierailla kesällä arkisin kello 9–16. Molempiin pääsee kulkemaan kirkkoherranviraston kautta. Turkansaaren museokirkossa pidetään jumalanpalvelus jokaisena kesän sunnuntaina 5.6. alkaen. Turkansaaren kirkossa voidaan järjestää myös häitä.

Haukiputaan ja Kiimingin kirkot tiekirkkoina

Haukiputaan ja Kiimingin kirkot toimivat tiekirkkoina kesän aikana. Kiimingin kirkko on avoinna 27.6.–31.7. maanantaista perjantaihin kello 12–18, jolloin myös opas on paikalla. Haukiputaan kirkko on avoinna 6.6.–26.8. maanantaista perjantaihin kello 10–18, jolloin kirkon opas on paikalla. Juhannusaattona kirkko on suljettu.

Kuvassa Oulun Tuomiokirkko. Kuvaaja: Sanna Krook.

Julkaistu 31.5.2016

Tue May 31 10:54:00 EEST 2016