Yhteisvastuulle kerättiin Oulun seurakunnissa yli 56 000 euroa

Oulun ev.lut. seurakunnissa kerättiin tänä vuonna Yhteisvastuukeräykselle yhteensä 56 274 euroa.

Vanhus kädet otsalla

Tämän vuoden Yhteisvastuukeräys tukee taloudellisessa ahdingossa olevia ikäihmisiä Suomessa ja maailman katastrofialueilla.

Oulun seurakunnissa ollaan tyytyväisiä keräyksen tuottoon. ”Ikäihmisten taloudellinen hätä on koettu tärkeäksi aiheeksi. Myös korona-aika on puhutellut ihmisiä. Kiitämme kaikkia keräykseen osallistuneita”, sanoo Oulun tuomiokirkkoseurakunnan diakoniatyöntekijä Saila Luukkonen.

Luukkosen mukaan Yhteisvastuukeräyksen arvo on paitsi avun keräämisessä myös asian näkyväksi tekemisessä.

”Suomessa elää ikäihmisiä, jotka ovat tehneet ikänsä työtä ja saavat nyt niin pientä eläkettä, ettei se riitä kunnolla elämiseen. Lisänä tulevat vielä ylimääräiset menot, kuten terveydenhoito- ja lääkekulut.”

Yksityisiä kirkkokonsertteja Yhteisvastuulle

Oulun seurakunnissa käytettiin tuttuja ja perinteisiä keräysmenetelmiä, kuten lipaskeräyksiä, myyjäisiä ja muita tapahtumia. Korona-aikana ideoitiin myös uudenlaisia keräysmuotoja.

”Uutena tapahtumamuotona oli mahdollisuus ostaa Helmihetki, eli oma konsertti tuomiokirkossa itselle, perheelle, ystäville tai muille läheisille. Konsertit olivat hyvin suosittuja”, Luukkonen kertoo.

Yksityisiä Yhteisvastuu-konsertteja järjestettiin viime keväänä Oulun tuomiokirkon lisäksi Haukiputaan seurakuntakeskuksessa.

Virkistystä ja palveluita ikäihmisille

Yhteisvastuukeräyksen tuotosta 60 % ohjataan kansainväliseen apuun ja 20 % kotimaahan kohteisiin. 20 % kokonaistuotosta jää paikallisseurakuntiin.

Kaikissa Oulun seitsemässä seurakunnassa paikallinen tuotto käytetään vähävaraisten ikäihmisten auttamiseen ja tukemiseen esimerkiksi järjestämällä virkistystä, palveluita, ruokaa tai kotiapua.

”Tarkoituksena on tavoittaa sellaisia ikäihmisiä, jotka eivät muuten pääse kotoa mihinkään”, Luukkonen kertoo.

Oulun seurakuntien paikalliset keräykset ovat tältä vuodelta päättyneet, mutta valtakunnallinen keräys jatkuu vuoden loppuun. Lahjoitusohjeet löytyvät osoitteesta www.yhteisvastuu.fi.

Ensi vuoden Yhteisvastuukeräyksen kohteena ovat koronapandemian seurauksista kärsivät lapset ja nuoret.

Fri Oct 15 11:00:39 EEST 2021