Oulunsalon kirkossa kokeillaan virtuaaliurkuja – käy kuuntelemassa ja anna palautetta

Oulunsalon kirkossa on kesäkuusta 2021 alkaen kuultu urkuja, joiden ääni on peräisin ranskalaisen Caenin kaupungin Saint-Étiennen kirkon urkupilleistä.

Kanttorit Tarja Sakko ja Jaakko Rahko

Kuvassa Oulunsalon kanttorit Tarja Sakko ja Jaakko Rahko. Kuva: Tero Takalo.

Virtuaaliuruissa ei ole pillejä, vaan ääni kuuluu kirkkosalissa eri puolille sijoitetuista kaiuttimista. Kaiuttimia on Oulunsalon kirkossa 16.

Kyseessä on vuoden loppuun saakka jatkuva kokeilu, jonka jälkeen päätetään, ovatko virtuaaliurut tulleet jäädäkseen Oulunsalon kirkkoon.

Oulunsalon virtuaaliurkukokeilun aikana kaikki Oulun seurakuntien kanttorit käyvät testaamassa soitinta. Kokeilulla selvitetään, voisiko vastaavanlaisia soittimia jatkossa hankkia Oulun seurakuntayhtymän tarpeisiin.

Virtuaaliurkujen soinnista pyydetään myös kuulijoiden palautetta. Palautetta voi antaa 14.11.2021 mennessä mieluiten kirjallisesti osoitteeseen juha.soranta@evl.fi tai puhelimitse numeroon 050 4067 286.

Voit vastata esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin:

• Miltä on tuntunut laulaa virtuaaliurkujen säestyksellä?
  • Kuinka olet kokenut virtuaaliurkujen soinnin eli äänen voimakkuuden ja sävyt?
  • Urkujen ääneen on lisätty kaikua. Kerro kokemuksesi lisäkaiusta tilaisuuksiin osallistujan näkökulmasta.
  • Mahdollista muuta palautetta aiheeseen liittyen.

Lue Rauhan Tervehdyksestä juttu Oulunsalossa kokeillaan virtuaaliurkuja

Oulunsalon virtuaaliurkuja voi kuunnella myös alla olevasta videosta, jossa soittaa kanttori Tarja Sakko.

YouTube-video

2021-10-15 08:24:00.0