Minun uskoni -illat alkavat Tuirassa: Ville Ranta uskoo elämän merkityksellisyyteen

Tuiran kirkossa jutellaan uskosta ja elämästä keskiviikkoisin lokakuun ajan Minun uskoni- keskustelusarjassa. Oulun kaupungin viestintäjohtaja Mikko Salmen vetämä keskustelusarja alkaa 13.10. Ensitreffit alttarilla -ohjelmasta tutun, Paavalin seurakunnan kirkkoherra Kari Kanalan vierailulla. Päätöskerran 27.10. vieras on Oulaisten tuleva kaupunginjohtaja Riikka Moilanen.

Kuvassa on sarjakuvataiteilija Ville Ranta työpöydän ja kynän äärellä. Kuva: Antti Pylväs.

Minun uskoni- keskustelusarjan vieraaksi saapuva sarjakuvataiteilija ja juuriltaan vankasti oululainen Ville Ranta iloitsee vierailusta vanhaan kotikaupunkiinsa. Kuva: Antti Pylväs.

Keskustelusarjan toiseksi vieraaksi 20.10. saapuva sarjakuvataitelija Ville Ranta kokee uskon olevan muutakin kuin yhteisön jäsenyys tai kulttuurista pääomaa. “Olen pohdiskelija ja asioiden monimutkaistaja, mutta asian voi sanoa lyhyestikin: olen kristitty. Minulla on aina ollut vahva, perustelematon usko elämän merkityksellisyyteen. Ehkä siinä on uskoni ydin.”

Keskusteluissa käsitellään vieraiden omaa tarinaa ja käsitystä uskosta sekä mitä heille merkitsevät usko, toivo, rakkaus, armo ja pelastus. Ranta haluaa nostaa tärkeistä käsitteistä esiin toivon. “Mietin usein myös epätoivoa, jonka käsitän ehkä hassulla tavalla väärin. Epätoivo on minusta toivoa toivosta, ahdistusta siitä, että varmuutta ei ole eikä tule, ja rukousta siitä, että olisi edes toivoa.”

Syyskuussa sarjakuvaromaanin “Kuinka valloitin Ranskan” julkaissut taiteilija kertoo teoksen sisällön sivuavan keskustelusarjan teemoja. “Kirja kertoo siitä, kuinka menestymisen halu voi sokaista ihmisen, ajaen hänet epätoivoisiin tekoihin ja pettymysten kierteeseen.”

Kello 17 Tuiran kirkossa alkavia keskusteluja voi seurata paikan päällä tai osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi. Tapahtumista jää tallenne Virtuaalikirkon arkistoon. Illan päätteeksi kello 19 voi osallistua hiljaiseen viikkomessuun, jossa saarna on korvattu musiikilla. Minun uskoni -keskustelusarja jatkuu keväällä 2022 osana Oulussa 20.–22.5.2022 vietettäviä Kirkkopäiviä ja Lähetysjuhlia.

2021-10-12 11:38:00.0