Parisuhdeillassa pohditaan ihmissuhteiden kipukohtia

Maikkulan kappelissa (Kangaskontiontie 9) järjestetään tiistaina 19.10. kello 18 parisuhdeilta otsikolla Etten heittäisi sinua kivelläni. Illan aikana tutustutaan läheisen ihmissuhteen kasvuun liittyviin kysymyksiin ja kipukohtiin. Illassa on asiantuntijana psykoterapeutti Teija Pirnes-Hyvönen.

Pariskunta käsi kädessä

Kuva: Pixabay

Parisuhdeilloille on koettu seurakunnassa olevan tarvetta erityisesti epidemia-aikana. Karjasillan seurakunnan kappalaisen Olavi Mäkelän mukaan poikkeusajat ovat olleet vaativia ihmissuhteissa.

”Esimerkiksi etätyön kasvu, se että tehdään työtä kotona, on suuri muutos perheiden ja pariskuntien elämässä. Aina kun elämään tule lisää kipukohtia, se vaikuttaa myös parisuhteiden hyvinvointiin”, Mäkelä kuvailee.

Etten heittäisi sinua kivelläni -parisuhteilta porautuu ykseyden ja erillisyyden kysymyksiin parisuhteessa. Mäkelä kannustaa pohtimaan, mistä parisuhteessa ilmenevä kipu johtuu – johtuuko se puolisosta vai itsestä.

”Puolison herättämä kipu voi olla omaan historiaan liittyvää. Silloin on parempi kääntyä tutkiskelemaan itseään ja omaa elämää, jotta kivi ei lennä puolisoon.”

Parisuhdeiltaan ovat tervetulleita kaikki, jotka ovat kiinnostuneita ihmissuhteiden kipukohdista. ”Vaikka teemaa valotetaan parisuhteesta käsin, pätevät nämä asiat kaikissa ihmissuhteissa”, Mäkelä sanoo.

Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Illan päätteeksi on tarjolla salaatti-iltapala. Seurakunta järjestää lastenhoidon illan ajaksi. Lastenhoitoon ilmoittaudutaan maanantaihin 18.10. mennessä osoitteeseen olavi.makela@evl.fi.

Mon Oct 11 09:07:00 EEST 2021