Kevätkylvöt siunataan Oulunsalossa ja yhteisöllistä kaupunkiviljelyä voi harrastaa Karjasillan kirkon pihamaalla

Oulunsalon kotiseutumuseolla (Jääsköntie 5) valmistaudutaan tiistaina 24.5. tulevaan satokauteen pyytämällä siunausta vuoden kylvöille. Kevätkylvön siunaamisen järjestää Oulunsalon seurakunta yhteistyössä Eläkeliiton kanssa.
Kaupunkiviljelya Karjasillan kirkko Kuvaaja Sanna Krook_L.jpg

Kylvöjen siunaaminen on vanha kirkollinen perinne, jonka alku juontaa juurensa keskiaikaan. Siunaamisia on tehty keskiajalta lähtien, jolloin ihmisten elämä oli kiinni siitä, millainen vuoden sato oli. Katovuosi merkitsi nälkätalvea ja kylvöjen siunaamisella pyydettiin hyvää satoa, jotta selvittäisiin seuraavaan kylvöön ja satoon saakka.

Unohduksissa ollutta perinnettä onkin herätelty henkiin viime vuosina eri puolilla Suomea. ”Siunaaminen on eräänlainen symbolinen ele, rukous kylvön puolesta. Siunaamisia järjestetään erityisesti maaseudulla. Oulunsalon museon perinteikäs suomalainen miljöö peltoineen tarjoaa sopivan ympäristön siunaamiselle”, kertoo Oulunsalon kirkkoherra Petri Satomaa.

Siunaamistilaisuus alkaa kello 12 hartaudella, jonka jälkeen ohjelmassa on yhteislaulua ja kahvittelua. Kevätkylvön siunaamisen toimittaa pastori Jukka Joensuu.

Kaupunkiviljelyä multasormille

Karjasillan kirkon (Nokelantie 39) pihalla on harjoitettu kaupunkiviljelyä jo kolmen vuoden ajan ja nyt toiminta on laajentumassa aiempaa yhteisöllisemmäksi. Alkavana kesänä Karjasillalla on ohjelmassa viljelijöiden yhteisiä talkoopäiviä, kesäkahviloita sekä opastusta kaupunkiviljelyyn. Ensimmäinen kaupunkiviljelypäivä pidetään lauantaina 21.5. kello 13 Karjasillan kirkon pihalla.

Karjasillan kirkon alueen asukkailla on mahdollisuus varata ilmaiseksi käyttöönsä viljelylaareja ja kasvattaa niissä yrttejä, vihanneksia ja kukkia. Viljelylaareja voi varata ottamalla yhteyttä Kimmo Kieksiin, p. 050 310 5001, kimmo.kieksi.@evl.fi

Kuva: Sanna Krook

Julkaistu 17.5.2016