Kalevi Kiviniemen urkutaide ja Kirsi-Maria Perkkiön maalaustaide yhdistyvät Ylikiimingin kirkon konsertissa 22.5.

Urkutaiteilija Kalevi  Kiviniemi soittaa sunnuntaina 22.5. kello 18 Ylikiimingin kirkossa J.S. Bach ja muita mestareita -otsikolla nimetyssä konsertissa, jossa on samalla näytteillä oululaisen Kirsi-Maria Perkkiön uniikkeja maalauksia. Osa  Ylikiimingin konsertin tuotosta menee lähetystyölle. Konsertti on osa Ylikiimingin kirkon urkujen 30-vuotisjuhlavuotta.

Kalevi Kiviniemi. Kallio Church, Helsinki, Finland. Photo Soile Siltanen_M.jpg

Esiintyjien tiedote konsertista:

Kansainvälisten  arvioiden  mukaan  Kiviniemi  kuuluu  aikamme merkittävimpiin  muusikoihin.  Hän  on  konsertoinut  Euroopan lisäksi mm.  USA:ssa,  Kanadassa,  Japanissa,  Australiassa  ja  Venäjällä  ja julkaissut  yli  160  levyä,  joiden  määrä  kasvaa  tämän  vuoden aikana peräti  kuudella  levyllä.  Kiviniemelle  on  myönnetty  useita tunnustuksia  ja  levypalkintoja  niin  Suomessa  kuin  ulkomailla.  Suomessa  hän  on  mm.  v. 2009  vastaanottanut  Säveltaiteen valtionpalkinnon,  merkittävimmän  musiikkipalkinnon  maassamme.

Kuvataiteilija  Kirsi-Maria  Perkkiön  kanssa  Kalevi  Kiviniemi  on tehnyt yhteistyötä  muutaman  vuoden  ajan  pitäen  yhteisiä konsertteja/taidenäyttelyitä.  Lisäksi  Perkkiön  taiteella  on  kuvitettu Kiviniemen  urkusooloja  videolla.  Perkkiön  taide  yhtyykin uskomattoman  saumattomalla  tavalla  musiikkiin  ja  myös kristillisyyteen.

Perkkiö maalaukset  ovat  uniikkeja  öljyväritöitä. Taiteilija  itse  kertoo: "Maalaukseni  eivät  ole  itselleni  pelkästään  maalauksia.  Minulle  maalaaminen ja  värit  ovat  omaa  soittamatonta  musiikkiani.  Värejä,  muotojen  kieltä, rytmiä  ja  kokonaisuutta  hion  niin  kauan,  että maalaus  soi  itselleni  niin  että tunnen  koko  orkesterini  soittavan  kompositiossa."  Perkkiötä  on innoittanut  taiteessaan  mm.  juuri J.S. Bachin  musiikki  sekä  Rooman Pietarinkirkon  rikas  kivien  ja  marmorien  värimaailma.

Kalevi  Kiviniemi  soittaa  Kempeleen  ja  Ylikiimingin  konserteissaan  mm.  Bachin mestarillisen  koraalin  Kyrie,  Gott  heiliger  Geist  sekä  säveltäjän ranskalaisvaikutteiset  Fantasiat  ja  maailman  kuuluisimman  urkusävellyksen Toccata  ja  Fuuga  d-molli.  Näiden  lisäksi  Kiviniemen  ohjelmassa  on mm.  Mozartia  sekä  äskettäin  edesmenneen  urkuri-säveltäjä  Aimo  Känkäsen Preludi.

Känkänen  oli  suomalaisen  musiikkielämän  ja  urkutaiteen  edistäjänä poikkeuksellisen  laaja-alainen.  Hän  toimi  vuosikymmenten ajan  aktiivisesti konsertoivana  urkutaiteilijana  ja  perusti  Lahden  kansainvälisen  urkuviikon, yhden  Suomen  tunnetuimmista  kulttuurifestivaaleista.  Kiviniemelle  Känkänen   oli  hänen  edeltäjänsä  sekä  Lahden  Ristinkirkon  urkurin  virassa  että urkuviikon johtajana  että  läheinen  ystävä.  Kiviniemi  on  juuri  levyttänyt  levyn Mémoire  Känkäsen  muistolle.

Kalevi Kiviniemen kuva: Soile Siltanen

2016-05-02 10:03:01.0