Cafe Kryptassa uutuusleivonnaisia ja tuotteita tuomiokirkon taiteen pohjalta

Oulun tuomiokirkon kryptassa sijaitseva kesäkahvila ja pieni käsityöpuoti Cafe Krypta on jälleen kesän tultua avannut ovensa.

Cafe Kryptan pihalla kirkkotarhassa kahvittelijoita

Kuva Sanna Krook

Tänä kesänä Cafe Krypta on avoinna 14.6.-6.8. maanantaista torstaihin kello 10-18 ja perjantaisin kello 10-15. Juhannusviikolla torstaina 24.6. Cafe Krypta on avoinna kello 10-15 ja juhannusaattona 25.6. suljettu.

Kahvilassa on tarjolla edulliseen hintaan kahvia, teetä ja tuoreita leivonnaisia.  Makeat ja suolaiset herkut valmistetaan paikan päällä oman henkilökunnan voimin. Poutaisena kesäpäivänä kahvit voi nauttia kirkkotarhassa pilvikirsikkapuiden katveessa.

Tuomiokirkko on saanut tänä vuonna oman nimikkopullan ja kaksi erilaista leivosta, joiden keltainen väri syntyy tyrni-tuorejuusto-täytteestä.  Viime kesänä lanseerattu Kryptan pullapyörä toimittaa leivonnaisia ennakkotilauksesta kotiovelle tai piknikille.

Not Today Satan -paidan kuvituksena on Messeniuksen taulun pääkallo

Cafe Kryptassa toimii myös pieni käsityöpuoti. Puodin tämän vuoden uutuuksia ovat tuotteet, joiden kuvamaailma ja sisältö nousevat tuomiokirkon uudesta ja vanhasta taiteesta.

Myynnissä on esimerkiksi t-paitoja ja korvakoruja What would Jesus do- tai Not Today Satan -teksteillä. Jälkimmäisessä on kuvana pääkallo-yksityiskohta Messeniuksen taulusta. Paidat ovat oululaisen paitapainon tuotteita.

Kuuden kappaleen paketeissa myytävien lasinalusten kuvituksena on yksityiskohta tuomiokirkon pääsisäänkäynnillä sijaitsevasta Reijo Hukkasen valo-ovesta.

Myynnissä on myös Naisten Päivä -tuotteita, uutuutena muun muassa Marianne Valolan kultahohtoinen kuosi avainnauhoihin.

Kahvilan ja käsityöpuodin myyntituotto menee lähetystyölle.

Kesätöitä nuorille

Tuomiokirkossa, Cafe Kryptassa ja tuomiokirkon kirkkotarhassa sijaitsevassa Pikku-Sofian kirkossa työskentelee runsaasti nuoria kesätöissä.

”Voimme työllistää kolmisenkymmentä nuorta kesäsetelillä. He työskentelevät kirkonrottina, pitävät lasten kirkon toimintaa yllä ja toimivat isojen oppaiden apuna lasten kirkkokierroksilla. Lisäksi nuoria työllistyy Cafe Kryptaan ja tänä vuonna myös tuomiokirkon pyhiinvaellus-infoon”, kertoo tuomiorovasti Satu Saarinen.

> Katso video Oulun tuomiokirkko on saanut oman pullanLinkki avautuu uudessa välilehdessä

(Uutinen päivitetty 16.6.; lisätty linkki videoon)

Tue Jun 15 11:17:00 EEST 2021