Oulun hiippakunnallinen kuoro aloittaa kahden kuoroteoksen valmistamisen

Uusille laulajille koelaulut keväällä ja elokuussa.

Oulun hiippakunnallinen kuoro toteuttaa 3.11. yhdessä Oulu Sinfonian kanssa F. Poulecin Glorian ja seuraavana suurteoksen G.F. Händelin Messiaksen lokakuussa 2017.

Poulecin Glorian johtaa Sibelius-Akatemian uusi kuoroprofessori Nils Schweckendiekin ja Händelin Messiaksen johtaa kuoronjohtaja Raimo Paaso. Kuoro esitti maaliskuussa J.S. Bachin Johannespassion Oulun musiikkijuhlilla kaksi kertaa Jaakko Kuusiston johdolla. Draamallinen passion esitykset olivat kuoron debyyttiesityksiä ja ne saivat kiittävän vastaanoton.

Ennen uusien teoksien harjoittelun aloittamista kuoro kutsuu uusia laulajia koelauluun ja ne pidetään huhti-toukokuussa ja elokuussa sopimuksen mukaan. Laulajilta vaaditaan hyvää lauluääntä, tarkkaa nuottikorvaa, nuotinlukutaitoa, mutta ennen muuta intoa opiskella haastavaa ohjelmistoa musiikillisesti rikkaassa ja korkeatasoisessa joukkueessa. Lisäksi vaaditaan sitoutumista opiskella laulettavien teosten stemmat itsenäisesti.

Kuoro on perustettu rikastuttamaan laajan hiippakunnan seurakuntien musiikkielämää. Händelin Messias-esitykset esitetään neljä tai viisi kertaa eri puolilla hiippakuntaa ja näin myös pienemmät paikkakunnat saavat mahdollisuuden olla järjestämässä suuria musiikillisia hankkeita.

Kuoro harjoittelee noin kuukauden välein vuorotellen Oulussa ja Oulun hiippakunnan alueen seurakuntien leirikeskuksissa, lähinnä niillä paikkakunnilla, joissa Händelin Messiasoratoriot esitetään. Koelaulut pidetään Oulun hiippakunnan tuomiokapitulin tiloissa (Ojakatu 1) sopimuksen mukaan. Lisätietoja ja koelauluaikoja voi kysellä suoraan Raimo Paasolta, p. 040 83 86 807 tai raimo.paaso@evl.fi.

Mon Apr 18 12:32:32 EEST 2016