Kirkkopäivien ja Lähetysjuhlien verkkotapahtuma pureutuu keskustelukulttuurin murrokseen

Tunnuskuva

#YHDESSÄ2021-virtuaalitorstai järjestetään verkkotapahtumana torstaina 20.5.2021 iltapäivästä iltaan. Kirkkopäivien, Lähetysjuhlien ja Oulun seurakuntayhtymän yhteistapahtuman keskusteluissa aiheina ovat niin vihapuhe kuin se, miten keskustemme nuorten kanssa toivosta.

#YHDESSÄ2021-virtuaalitorstai toteutetaan makasiinityyppisenä lähetyksenä. Tapahtumassa on viisi keskustelukokonaisuutta. Keskustelut lähetetään suorana lähetyksenä Helsingistä.

"Sananvapaudella oikeutetaan huonoa keskustelukulttuuria. Meillä on sanomisen vapaus, mutta se ei poista vastuuta. Keskustelukulttuuri on murroksessa, mutta onko muita vaihtoehtoja kuin jakaa banneja pahoille? Mikä on meidän jokaisen ja erityisesti kirkon vastuu", pohtii iltapäivän ensimmäisen keskustelun vetäjä, ohjelmapäällikkö Kimmo Saares Kirkon viestinnästä.

Saareksen luotsaamassa kokonaisuudessa ovat keskustelemassa psykiatrisen vankisairaalan vastaava ylilääkäri Hannu Lauerma, sisäministeriönkehittämispäällikkö Tarja Mankkinen ja Jussi-palkittu näyttelijä Chike Ohanwe.

Klo 13 alkavan iltapäiväohjelman juontaa viestintäyrittäjä ja tietokirjailija Unna Lehtipuu. Iltatilaisuuden juontaa Oulun kaupungin viestintäjohtaja Mikko Salmi.

Keskustelujen seuraamisen ja niihin osallistumisen lisäksi voi seurata inserttejä niin Oulusta kuin maailmalta. Ohjelmakokonaisuus julkistetaan kokonaisuudessaan 10.5.2021.

Ilmoittautuminen aukeaa tänään 30.3.

Tilaisuus on maksuton, ja toteutetaan Liveto.fi-verkkoalustalla. Ilmoittautuminen tapahtumaan aukeaa tänään.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Tapahtuma-alusta aukeaa keskiviikkona 19.5. klo 15. Kirjautua kannattaa hyvissä ajoin ennen ohjelmien alkua ja tutustua ennakkoon tuotettuihin sisältöihin. Ohjelmien seuraamisen lisäksi voi keskustella chatissa.

Radio Deiltä etukäteisohjelmaa 17.5. alkaen

Tapahtuman rinnakkaismediana toimii Radio Dei, joka tuottaa etukäteisohjelmaa 17.-19.5. Radio Dei virittää katseet ja taajuudet kohti #YHDESSÄ2021-virtuaalitorstaita 17.5. Herätys!-aamulähetyksessä. Aalloilla-iltapäivälähetyksessä kurkistetaan kulissien taakse tapahtumaviikolla maanantaista keskiviikkoon.

Tapahtuman jälkilöylyt heitetään perjantaiaamuna 21.5., kun kommentaattorit pureskelevat tapahtuman annin ja sulattelevat somekeskustelua Radio Dein Jälki-istunnossa.

Oulujoen pyhiinvaellusreitin avajaistilaisuus käynnistää päivän

#YHDESSÄ2021-virtuaalitorstaissa on mahdollista osallistua verkon välityksellä Oulujoen pyhiinvaellusreitin avajaistilaisuuteen. Kuusi kulttuurihistoriallisesti arvokasta kirkkoa ja Rokuan kansallispuiston luonnonmaisemat yhdistävän Oulujoen pyhiinvaellusreitin avajaistilaisuus lähetetään klo 12-13 Oulun tuomiokirkosta, joka on pyhiinvaellusreitin toinen lähtöpiste.

"Pohjois-Pohjanmaan ensimmäisessä pyhiinvaellusreitissä yhdistyy luonnossa kulkeminen, mahdollisuus hiljentymiseen, hengellisyys ja kulttuurielämykset. 113 kilometrin pituinen pyhiinvaellusreitti yhdistää Oulun tuomiokirkon, Oulujoen kirkon, Turkansaaren kirkon, Muhoksen kirkon, Utajärven kirkon ja Rokuan luonnonmaisemat sekä Vaalan Säräisniemen kirkon", kertoo Oulujoen pyhiinvaellusreitti -hankkeen projektipäällikkö Jarmo Korhonen.

Oulun tapahtuma koronaepidemian takia vuodella eteenpäin

Kirkkopäivien ja Lähetysjuhlien johtoryhmä siirsi kokouksessaan viime joulukuussa Oulussa pidettävän tapahtuman koronaepidemian takia vuodella eteenpäin kevääseen 2022.

Tapahtumat toteutetaan tiiviissä yhteistyössä, jonka osapuolina ovat Kirkkopalvelut ry, Suomen Lähetysseura, Oulun seurakuntayhtymä, Oulun kaupunki ja Kirkon viestintä.

Lisätiedot:

#YHDESSÄ2021

kirkkopaivat.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Oulujoen pyhiinvaellusLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Tue Mar 30 08:51:23 EEST 2021