Oulun seurakunnat jakavat korona-avustuksia kotitalouksille

Oulun seurakuntien diakoniatyö on saanut käytettäväksi 164 000 euroa opetus- ja kulttuuriministeriön Suomen ev.-lut. kirkolle myöntämää valtionavustusta. Avustus on tarkoitettu diakoniatyön tukemiseen korona-aikana.

Kannosta nousee vihreä taimi

Kuva: Shutterstock

Apu kohdennetaan kotitalouksille, jotka ovat kokeneet taloudellisia menetyksiä koronan vuoksi. Avustussummat vaihtelevat tarpeen mukaan 500 eurosta 5000 euroon. Avustukset jaetaan Oulussa seurakuntatyön erityispalvelujen kautta.

”Avustusta voivat hakea kaiken kokoiset kotitaloudet, joilla on koronan vuoksi esimerkiksi työttömyyttä tai lomautuksia. Monien yrittäjien tulot ovat pienentyneet olennaisesti tai loppuneet kokonaan ja myös he voivat hakea apua oman talouden ahdinkoon. Avustusta ei kuitenkaan myönnetä yrityksen toimintaan”, kertoo Oulun seurakuntien diakoniatyöntekijä Marja Posio.

Avustusta ei myöskään myönnetä sakkoihin tai lainoihin. Avustusta ei anneta rahana hakijalle, vaan sillä voidaan maksaa muun muassa laskuja ja myöntää ostokortteja.

”Hakijan elämäntilanne arvioidaan aina kokonaisvaltaisesti”, Posio sanoo.

Hakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä ja päätöksestä ilmoitetaan henkilökohtaisesti kahden viikon kuluessa.

Avustusta voi hakea maaliskuun 2021 loppuun mennessä. Avustusta haetaan lomakkeella, jonka saa seurakunnista tai jonka voi tulostaa Oulun seurakuntien verkkosivuilta osoitteesta www.oulunseurakunnat.fi/korona-avustus. Hakemus palautetaan postitse.

Mon Jan 18 13:28:00 EET 2021