Joulukirkkoa voi seurata sohvalla istuskellen

Joulukirkkoja ja muita tapahtumia ei tänä vuonna vietetä normaaliin tapaan koronatilanteen vuoksi Oulun seurakunnissa. Rajoitusten vuoksi seurakunnissa järjestetään vain virtuaalitapahtumia 18.1. 2021 saakka. Joulun perinteistä ei silti tarvitse täysin luopua, sillä joulun ajan tapahtumia lähetetään verkon kautta.

Ihmiset villasukkineen katsovat Virtuaalikirkkoa kotisohvalta. Kuva: Shutterstock

Joulun aikana kauneimpia joululauluja ja perinteisiä joulukirkkoja voi seurata kotoa käsin pyjama päällä

Oulun yliopiston tietojenkäsittelytieteiden dosentti Raija Halonen on kirkkojen kiinni ollessa seurannut jumalanpalveluksia ja muita tapahtumia Virtuaalikirkon ja radion kautta. “Aiemmin seurasin Virtuaalikirkkoa vain erityistapauksissa, koska halusin käydä paikan päällä kotikirkossani Pyhän Luukkaan kappelissa. Radiota tykkään kuunnella keittiössä puuhastellessa. Kuuntelen puheita ja tekstejä samalla tavalla kuin kirkossa eli keskittyen, vaikka kädet pesisivät samalla perunoita”, kertoo Halonen.

Verkkokirkon tarjoamilla sisällöillä on Halosen mielestä tärkeä merkitys muulloinkin kuin korona-aikana. “On paljon ihmisiä, jotka eivät syystä tai toisesta pääse tapahtumiin paikan päälle. Heitä verkkosisällöt palvelevat erityisesti”, huomauttaa Halonen.

Verkkosisältöjen hyväksi puoleksi Halonen mainitsee myös valikoimisen mahdollisuuden. “Virtuaalikirkon kautta voi seurata jumalanpalvelusta omasta lempikirkosta tutun papin toimittamana, tai sitten voi tutustua uuteen kirkkoon ja pappiin. Jokainen voi hakea sisällöistä itseään kiinnostavia asioita.”

Aktiiviselle seurakuntalaiselle on ollut haikeaa, kun tapahtumiin ei pääse osallistumaan normaaliin tapaan. “En pysty kokemaan etätoteutuksia samalla lailla. Varsinkin ehtoollinen ja yhteinen osallistuminen ovat minulle tärkeitä. Ne kaikki jäävät nyt puuttumaan”, toteaa Halonen.

Vaikka tänä jouluna Halonen ei pääse entiseen tapaan jouluyön kirkkoon, toteutuu toinen perinne. “Katson aina oman kodin rauhassa jouluaamun kirkon televisiosta. Laitan kynttilöihin tulet ja rauhoitun kuuntelemaan. Melko varmasti laulan ääneenkin”.

2020-12-22 14:26:35.0