Korona-ajan joulu vietetään erillään, mutta silti yhdessä

Joulukuusen edessä vanhempi ja lapsi vierekkäin, selin kameraan

Pienessä perhepiirissä vietettävä poikkeuksellinen joulu voi tarjota myös mahdollisuuden uusien perinteiden synnylle, vinkataan seurakuntien perheneuvonnasta. Kuva: Pixabay.

Koronapandemia on muuttanut totutun elämän ja vaatinut epätietoisuuden sietämistä uuden tilanteen edessä. Koronatilanteen vaikeutuminen joulun alla painaa monen mieltä ja perheissä mietitään, miten joulua voidaan ylipäänsä viettää.

Oulun seurakuntien perheneuvonnassa tilannetta on seurattu keväästä lähtien tarkkaan. Samalla on mietitty, miten voitaisiin ylläpitää toivoa ja ennaltaehkäistä mahdollisia ongelmia korona-aikana.

Seurakuntien perheneuvojat Tuomo Kinnunen, Marjo Myllymäki ja Johanna Siira kehottavat hyväksymään poikkeuksellisen ajan vallitsevana tilanteena: “On ymmärrettävää, että tilanne ei tunnu mieluisalta, koska monista asioista on pitänyt luopua. Kaikenlaiset olot ja tunteet ovat nyt sallittuja.”

Omaa oloa voi keventää vähentämällä uutisten seuraamista, perheneuvojat vinkkaavat. “Kannattaa etsiä positiivisia uutisia ja muistuttaa itseään hyvistä asioista negatiivisten uutisten rinnalla. Koronauutiset ovat vain osa kokonaisuutta ja elämää, ei koko kuva”, muistuttaa Kinnunen.

Joulunvietto joudutaan suunnittelemaan perheissä tänä vuonna uudella tavalla. “Perhe voi yhdessä ideoida, millainen tämä erilainen joulu voisi olla. Tämä joulu on myös mahdollisuus irrottautua totutuista kaavoista, minkä myötä voi kehittyä uusia perinteitä. Varsinkin lapsilla ja nuorilla voi olla ennakkoluulottomia, uusia ajatuksia”, Myllymäki sanoo.

Perheneuvojat kehottavat miettimään asioita myös sen kautta, mikä on edelleen mahdollista.  Sukulaisiin voi pitää yhteyttä videopuhelujen välityksellä, lahjoja voi lähettää postin kautta läheisiä ilahduttamaan ja naapureille voi vielä joulutervehdyksen postilaatikkoon.

Jouluna perheneuvojat toivovat ihmisten saavan ajatuksissaan etäisyyttä koronaan: “Elämässä on edelleen kuitenkin paljon hyvää. Tilanne ei tule olemaan tällainen aina vaan tämäkin poikkeusaika tulee päättymään”.

2020-12-16 12:39:00.0