Oulujoen kirkko remontissa kesäkuun loppuun saakka

Korjaustöiden ajan korvaavana tilana toimii Hintan seurakuntatalo

2015_08 Oulujoen kirkko_0182_M.jpg

Oulujoen kirkko on pois käytöstä huhtikuun alusta kesäkuun loppuun saakka kirkossa tehtävien korjaustöiden vuoksi. Korvaavana tilana toimii Hintan seurakuntatalo (Hintantie 89).

Oulujoen kirkon lämmitysjärjestelmä on 1960-luvulta ja se on käyttöikänsä päässä. Korjauksessa on tarkoitus uusia koko lämmitysjärjestelmä sekä vesi- ja viemäriputket. Samassa yhteydessä muutetaan yleisö-wc esteettömäksi. Myös sakastin puolella tehdään pieniä tilamuutoksia ja pääportaisiin asennetaan lisäkaiteet turvallisuuden parantamiseksi.

Oulujoen kirkko on Oulun suosituin vihkikirkko, mutta häävarauksia ei ole tarvinnut remontin vuoksi perua, sillä kirkko on varattu jo yli vuosi sitten korjaustöitä varten. ”Jonkun verran pettyneitä yhteydenottoja on tullut, kun parit eivät ole pystyneet varamaan kirkkoa häitä varten, mutta remontin jälkeen Oulun suosituin vihkikirkko on taas hyvässä kunnossa ja seurakuntalaisten käytössä”, kertoo Oulujoen seurakunnan kirkkoherra Satu Saarinen.

Hautajaisten aikatauluun korjaustyöt voivat jonkun verran vaikuttaa, sillä Oulujoen kirkossa on paljon myös hautaan siunaamisia. Hautajaiset voidaan järjestää kuitenkin missä tahansa muussa Oulun kirkossa.

Kirkon remonttia, lämmitysjärjestelmän uusimista, ei voi tehdä talvella, sillä silloin tarvitaan lämmitystä. Korjaus ajankohdaksi on valittu kevät ja alkukesä, jotta se vaikuttaisi mahdollisimman vähän suositun kirkon käyttöön.

Museovirasto on antanut lausunnon suunnitelluista muutos- ja korjaustöistä. Korjaustyöt kestävät kolme kuukautta. Remontin kustannusarvio on 420 000 euroa. Korjaustyöt eivät tule muuttamaan kirkon sisustusta tai ulkovuorausta.

Oulujoen kirkko sijaitsee Oulujoen hautausmaan vieressä Oulujoentiellä. Kirkon on suunnitellut V.J Sucksdorff ja se on rakennettu vuosina 1907—1908. Oulujoen kirkko on Pohjois-Suomen ainoa säilynyt puujugend-kirkko. Kirkon alkuperäistä sisustusta on monien korjausten yhteydessä muutettu. Vuonna 1984 arkkitehti Anna-Maija Ylimaulan suunnittelemassa entisöinnissä kirkkosisustus palautettiin lähelle sen alkuperäistä ilmettä.

Julkaistu 17.3.2016

2016-03-17 15:31:00.0