Onko liian halpa liian hyvää ollakseen oikein?

Tuomiosunnuntaina 22.11. Oulun tuomiokirkkoseurakunnassa alkava kampanja herättelee ajattelemaan sitä, miten omilla kulutuspäätöksillä ja muilla arjen valinnoilla voi vaikuttaa ihmisoikeuksien toteutumiseen.

Oulun tuomiokirkko, kirkontorni

Kuva: Sanna Krook

”Ihmiskauppa on lähempänä kuin ajattelemme ja kuvittelemme; ei tuolla jossain kaukana maailmalla vaan ihan täällä lähellä Oulussa, vaikka se on usein näkymättömissä. Hyväksikäyttöä tapahtuu monilla tavoilla ja sen uhriksi joutuvat eri ikäiset ja eri taustoista tulevat ihmiset”, kertoo kansainvälisen työn pastori Arpád Kovács.

Kampanja hoksauttaa siitä, että modernia ihmiskauppaa ja orjuutta ovat alipalkkaaminen, liian pitkien työpäivien teetättäminen ja lomien pidättäminen. Haavoittuvassa asemassa olevat henkilöt joutuvat helposti ihmiskaupan uhreiksi.

”Meidän jokaisen kannattaa miettiä eettisiä ratkaisuja. Jos joku palvelu on todella edullinen yleiseen hintatasoon nähden, taustalla voi olla työntekijän vakava ahdinko”, kertoo Kovács.

Tuomiosunnuntai on kirkkovuoden viimeinen sunnuntai. Sen teema muistuttaa, että ihminen on vastuussa teoistaan ja tekemättä jättämisistään.

”Tämä on kohtituleva aihe, arkinen ja meitä kaikkia koskettava. Ei ole aihetta syyllistyä suotta, mutta on aina aihetta olla valppaana ja tarkkailla omia valintojaan”, sanoo tuomiorovasti Satu Saarinen.

Kampanjan tuotteet (t-paita, juliste ja pinssit) on suunnitellut oululainen taiteilija Lauri Ahtinen. Niitä on saatavana jouluisesta Pop up -myymälästä, Torikatu 7.

Tuomiosunnuntain 22.11. messussa Oulun tuomiokirkossa kello 10.00 saarnaa kansainvälisen työn pastori Arpád Kovács. Messu on katsottavissa virtuaalikirkossa www.virtuaalikirkko.fi ja paikan päälle voi tulla 150 osallistujaa.

2020-11-19 10:16:00.0