Iskelmämessu tuo valoa marraskuuhun

Oulun tuomiokirkossa pidetään Valoon päin -iskelmämessu perjantaina 20.11. kello 19 alkaen. Aiemmin tuomiokirkossa on kuultu muun muassa gospel- ja kelttimessut, mutta iskelmämessu toteutetaan nyt ensimmäistä kertaa.

Saavu valoa -kirja avoinna, valoisa kuva.

Iskelmämessussa kuullaan suomalaisten rakastamien esiintyjien tunnetuksi tekemiä biisejä, jotka tuovat valoa pimeimpään vuodenaikaan.

Ajatus iskelmämessusta nousi esiin Oulun tuomiokirkkoseurakunnassa jo kaksi vuotta sitten työntekijöiden ideoidessa tulevaa toimintaa. “Tarkoituksena oli pitää messu Lumo-festivaalin yhteydessä, mistä se sai nimensäkin “Valoon päin”. Vaikka Lumoa ei nyt pidetä sen perinteisessä mielessä, päätimme silti toteuttaa messun koronarajoitusten puitteissa”, kertoo tuomiorovasti Satu Saarinen.

Tuomiokirkko paikkana soveltuu Saarisen mukaan hyvin iskelmämessuun. ”Kirkko tilana asettaa suuntaviivoja, joista tärkeimmät ovat tilan pyhyys ja pyhyyden mukainen käyttö. Esitettävän musiikin tulee olla sanoman myötäistä, ja näin on iskelmämesussakin. Esimerkiksi hevimessut ja gospelmessut ovat osa tätä perinnettä, missä mikään musiikkilaji ei itsessään ole sen kirkollisempi kuin toinen, vaan sisältö ratkaisee”.

Saarinen huomauttaa, kuinka iskelmissä puhutaan usein samoista asioista kuin virsissä. Messussa kuullaankin kappaleita valosta, kaipuusta ja elämän tarkoituksesta. “Kristillisessä kielessä ja symboliikassa valo -teema on vallitseva. Marraskuun pimeydessä kaipaamme valoa ja messussa puhutaankin valosta sanoin ja sävelin ”, taustoittaa Saarinen.

Messun esilaulajat, oululaiset lääketieteen opiskelijat Ali Kocol ja Teemu Rantala johdattavat osallistujat muun muassa Kari Tapion, Rauli Badding Somerjoen ja Paula Koivuniemen lauluihin. Messun toimittaa tuomiorovasti Satu Saarinen ja avustamassa ovat kappalainen Ari-Pekka Metso ja pappi Hanna Valkama. Koronan vuoksi messun kävijämäärä on rajattu 140 henkeen. Tuomiokirkossa on saatavilla maskeja ja käsidesiä. Ajan hengen mukaisesti iskelmämessua voi seurata myös virtuaalikirkon kautta kotisohvalta käsin.

(Uutinen julkaistu verkossa 17.11.2020)

2020-11-17 15:04:03.0