Luutun lumoa tarjoilee luuttumusiikkia barokin ajan säveltäjiltä

Tyrnäväläinen barokkimuusikko Kari Suvilehto esittää luuttumusiikkia Luutun lumoa -konsertissa Oulunsalon kirkossa lauantaina 21.11. kello 18. Konserttia voi seurata suorana myös Virtuaalikirkon kautta osoitteessa virtuaalikirkko.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Mies istuu sisällä portailla ja pitelee käsissään soitinta

Suvilehdon lisäksi konsertissa soittavat Oulun barokkiorkesterin muusikoista Laura Kangas, barokkiviulu, Johanna Leponiemi, barokkiviulu, Anna-Maija Rousselle, barokkialttoviulu, Kaisa Komulainen, barokkisello sekä Laura Röntynen, cembalo ja urut. Konsertin juontaa Tiina Kortelainen.

Illan aikana kuullaan muun muassa Vivaldin ja Buxtehuden säveltämää musiikkia.

Luutun äänessä Kari Suvilehtoa viehättää sen herkkyys.

– Ääni on helisevä, mystinenkin, hän kuvailee.

Herkkä ääni on yksi syy siihen, miksi luutulla soitetaan lähinnä sille sävellettyä musiikkia, joka on peräisin soittimen kultakaudelta eli 1300–1750-luvuilta. Vanhan musiikin soittaminen on Suomessa varsin harvinaista.

– Meitä luutunsoittajia taitaa olla alle kaksikymmentä, Kari Suvilehto arvioi.

Suomessa vanhan musiikin asemaa edistää Suomen vanhan musiikin liitto, ja Oulussa toimii Oulun vanha musiikki ry. Luutun lumoa -konsertti toteutetaan yhteistyössä Oulunsalon seurakunnan ja Oulun vanhan musiikin ry:n kanssa.

Työkseen Suvilehto opettaa Kempele-opistossa klassisen kitaran ja sähkökitaran soittoa.

Konserttiin on vapaa pääsy, ohjelma 5€. Kirkossa otetaan huomioon turvavälit ja käsihygienia sekä suositellaan maskin käyttöä. Konsertin jälkeen tarjotaan kirkkokahvit.

2020-11-17 07:57:00.0