Rippikoulut saivat nuorilta kiitettävän arvosanan

Nuorilla on ollut kesän rippikouluissa turvallista ja hauskaa. Tämä käy ilmi nuorten palautekyselystä, johon on vastannut melkein 16 000 nuorta. Nuorten arvosana rippikoululle on 9-.

”Ripari oli yksi parhaita viikkoja, mitä minulla on ollut. En ole ikinä nauranut niin paljon. Riparilla oli monta ulottuvuutta. Yhtä aikaa oli hauskaa kavereiden kanssa, toisaalta voi kääntyä sisäänpäin ja miettiä kuka on ja mikä on tärkeää elämässä”, kertoo Lilli Virolainen rippikoulustaan Herttoniemen seurakunnassa.

”Riparilla oli lämmin ja tervetullut olo heti alusta alkaen. Siellä voi olla oma itsensä ja yhdessä oli turvallista olla”, hän jatkaa.

Rippikoulussa turvallisuus ja hauskuus kohtaavat

”Erityisen hienoa oli nähdä palautteessa nuorten kokemus siitä, että rippikoulussa on hyvä olla ja siellä saa olla oma itsensä”, kertoo rippikoulun ja seurakuntakasvatuksen asiantuntija Vilppu Huomo Kirkkohallituksesta.

”Rippikoulun yksi tavoitteista on se, että nuorilla on hauskaa ja heidän kaverisuhteensa vahvistuvat. Ilo ja yhteys toisiin muodostavat perustan sille, mitä rippikoulussa tehdään”, Huomo sanoo.

Seurakunnat varautuivat koronaan rippikoulujärjestelyissä

Seurakunnat vastasivat eri tavoin koronaviruksen uhkaan rippikouluissa. Rippikouluissa on noudatettu tehostettua hygieniaa, ja seurakunnat siirsivät leirejä loppukesään. Leirejä on myös siirretty syys- ja joululomalle, minkä takia monessa seurakunnassa rippikoulut ovat vielä kesken. Konfirmaatioihin on usein voinut osallistua vain rajallinen määrä vieraita. Tämän vuoksi useat seurakunnat ovat striimanneet konfirmaatioita, jotta nuorten läheiset ovat päässeet seuraamaan tilaisuuksia.

Digiloikka näkyi myös rippikouluissa. Yli 45 prosenttia nuorista kertoi, että ainakin osa rippikoulutapaamisista tapahtui verkon välityksellä.

”Nuorista välittäminen on tärkeää rippikoulussa. Kun nuorista välitetään, he voivat kokea tulevansa hyväksytyiksi, kuulua porukkaan ja tulla ymmärretyksi omana itsenään. Tärkeää myös on, että kirkon sanoma tuodaan nuorten maailmaan”, kertoo nuorisotyönohjaaja Juha Perilä Herttoniemen seurakunnasta.

Vuonna 2019 järjestettiin yli 2000 rippikoulua, joihin osallistui 49 931 nuorta. Kirkkoon kuuluvista 15-vuotiaista rippikoulun kävi noin 92 prosenttia. Kaikista 15-vuotiaista rippikouluun osallistui 77,4 prosenttia. Osa nuorista käy rippikoulun 16-17-vuotiaana. Heidät mukaan lukien rippikoulun käy yli 80 prosenttia ikäluokasta.

2020-10-02 13:28:00.0