Uuden leirikeskuksen nimeksi Loisto

Oulun ev.lut. seurakuntien uuden merenrantaleirikeskuksen nimeksi on avoimen nimikilpailun kautta valittu Loisto.

Havainnekuva merenrantaleirikeskuksesta

”Nimikilpailuun saatiin paljon hyviä ehdotuksia. Lähdettiin siitä, että uudella rakennuksella tulee olla täysin uusi nimi. Loisto on merihenkinen, sillä se on merenkulun turvalaite, mutta samalla sillä on muitakin merkityksiä”, kuvailee rakennuttajainsinööri Johanna Vakkuri.

Nimi julkistettiin leirikeskuksen harjannostajaisissa, joita vietettiin torstaina 17.9.2020. Leirikeskuksen rakentaminen alkoi marraskuussa 2019, ja se otetaan käyttöön tammikuussa 2021.

Leirikeskus valmistuu kauniiseen merenrantapaikkaan Haukiputaan Isoniemeen ja se on kaikkien Oulun ev.lut. seurakuntien yhteinen.

Kohderyhminä lapset ja perheet

Leirikeskuksen kohderyhmää ovat lapset ja perheet, mutta leirikeskus soveltuu kaikille seurakuntien järjestämille leireille.

Kohteen suunnittelussa ja toteutuksessa on kiinnitetty erityistä huomiota sisäilman laatuun, esteettömyyteen ja ekologisuuteen. Rakenteet, materiaalit, kalusteet ja varusteet on valittu niin, että ne kestävät kulutusta sekä ovat helposti puhdistettavia ja käyttökustannuksiltaan edullisia.

Leirikeskuksessa on kokoontumistilat ja valmistuskeittiö sekä 12 neljän hengen huonetta, joista kaksi on esteetöntä.

Pihan toiminnot on sijoitettu niin, että arkaa luonnonympäristöä säästetään mahdollisimman paljon. Pihalle sijoittuvat muun muassa nuotiopaikka, leirikirkko, kota sekä peli- ja leikkikenttä.

Faktaa leirikeskuksesta:

Suunnittelijat

• pää- ja arkkitehtisuunnittelu, sisältäen vihersuunnittelun Linja Arkkitehdit Oy
  • rakenne- ja pohjasuunnittelu sekä akustiikkasuunnittelu A-Insinöörit Suunnittelu Oy
  • LVISA-suunnittelu Sweco Talotekniikka Oy.

Urakoitsijat

• pääurakoitsija Sakela Rakennus Oy